2011-12-10

daCapo av Ed McBain

daCapo betyder från början och det är en väldigt passande titel på den här boken.Den handlar om hur olika händelser i livet kan fördärva ett helt liv för en människa. Jag känner sympati med mördaren och det är inte ofta jag gör det.

Det sker ett antal mord och poliserna i åttiosjunde distirktet upptäcker att alla är skjutna med samma Glock-pistol. Men vad har offren gemensamt. I början funderar man över om det har med knark att göra. Men kan verkligen en 76-årig präst och en 50-årig blind filospelare ha den gemensamma nämnaren.

Jag följer en mängd personer under berättelsens gång. Poliser, offer och gärningsmannen. I början stör det mig lite men jag kan endå förstå det väldigt udda sätt boken är skriven på. Allt snuddar bara vid ytan och går aldrig riktigt ner på djupet. Men det gör mig endå ingenting.



En helt ok deckare där du själv tidigt listar ut handlingen men det ska vara så i den här boken. De är första gången jag läser något av Ed McBain men tror jag ska prova något mer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar