2011-12-13

Egyptisk mytologi

Så länge jag kan minnas så har jag varit intresserad av historia. Finns det då något bättre sätt att tillgodogöra sig den en att läsa om historiens intressanta personer i romanform. Att få möjlighet att lära känna dessa giganter i historien, även om deras personlighet i många fall är påhittade. Samtidigt finns faktan där, den som gör att jag lär mig något nytt.

Nefertiti dödsboken av Nick Drake handlar mycket riktigt om Nefertiti, den perfekta. En av de största drottningarna genom tiden och som levde för ca 3300 år. I boken är hon försvunnen och mysterielösaren Rahotep får i uppdrag av hennes make, farao Akhenaton att hitta henne innan den stora festen som ska hållas i Akhetaton, den nya staden dit all makt har förflyttats, ska hållas. Rahotep ställs inte inför en lätt uppgift och med livet som insats ger han sig ut för att leta upp den försvunna drottningen. Är hon försvunnen eller vilka makter har gjort att hon försvunnit eller rent av tvingats gå under jorden.


Akhenaton och Nefertiti var farao och gemål under en väldigt omvälvande tid i det gamla Egypen, där alla tidigare gudar förbjöds till förmån för den nya guden Aton (solguden). Därför är Akhetaton en plats med mycket politiskt rävspel, där krig och förräderi ligger precis under ytan och kokar.

Egyptisk historia är facsinerande tycker jag och därför är det en bok helt i min smak. Den är lite lagom spännande, men endå inte riktigt som en vanlig deckare. Jag har svårt att lägga ifrån mig boken och den var definitivt värd alla fem kronorna jag gav för den.

Dessutom är det spännande att kunna knyta an till den på flera sätt. Jag har t ex varit i Berlin och sett den staty av Nefertiti som omnämns i boken. Detta ger lite extra krydda till läsandet.

1 kommentar: