2011-12-11

Pusselgåta

Den första lilla grisen gick till torget...
Den andra grisen stannade där hemma.
Den tredje lilla grisen mumsa rostbiff.
Den fjärde lilla grisen fick ingenting mé
Den femte lilla grisen ropa "ack och ve"

När jag var liten brukade jag och min syster spela ett spel som hetter Qluedo. Vi älskade det och det gick ut på att lista ut vem som var mördaren, i vilket rum mordet hade begåtts och med vilket mordvapen. Ungefär den känslan får jag när jag läser Fem små grisar av Agatha Christie.

Poirot ska den här gången försöka bevisa en död kvinnas oskuld, 16 år efter att hon sägs ha mördat sin make. Genom tankearbete och genom att lyssna till samma berättelse från de fem personer som var närvarnde då mordet begick drar han sig närmare sanningen.

En riktig pusselgåta, utan egentlig handling men endå suverän. Jag sträckläser boken framför datorn och trots att jag få höra historien om mordet minst tio gånger tröttnar jag inte. Det gäller att lyssna till de små orden och att försöka hitta skillnaderna i de olika karaktärernas berättelser. Trots detta kan jag inte list ut vem mördaren är, i vanlig Christie anda.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar