2012-01-26

Som att lära sig läsa på nytt

Det här med språk är spännande saker och att dessutom jobba med ett gång väldigt vetgiriga 5-åringar gör språket mycket mera levande och spännande. De frågar hela tiden om vad det står där eller hur låter den bokstaven och det är rim hit och rim dit. Språket är med andra ord väldigt levande hos oss och vi jobbar mycket medvetet med det.
Men ibland sätts man på pottkanten rejält och får en helt ny förståelse för hur det är att faktiskt ta till sig ett nytt språk -skrift eller talspråk spelar ingen roll. Vi har nämligen en liten flicka som nästan uteslutande pratar spanska. Varken jag eller min kollega är speciellt bra på spanska - to say the least - vi är faktiskt riktigt dåliga - kan ingenting alls. Trots detta har vi lånat lite spanska böcker på biblioteket och de har legat i bokhyllan och vår flicka har kollat på dem lite då och då. Idag ville hon att jag skulle läsa för henne.
Då gäller det att bita ihop - inte säga att jag kan inte - utan försöka tragla sig igenom texten. Nu vet jag inte hur mycket hon hade ut av läsupplevelsen, men vi satt tillsammans och läste tillsammans. Hon rättade mig när jag läste fel och vi hade en riktigt mysig stund tillsammans. Och på något sätt så är det det som är det viktiga med högläsning (att läsa tillsammans) att man får sitta ner tillsammans. Men jag förstår precis hur barnen känner sig när de inte riktigt kan tillgodogöra sig det skrivna ordet.

Ali Baba and the Forty ThievesGoldilocks and the Three BearsSom tur är så hittade vi riktigt bra böcker på biblioteket från ett förlag som heter Mantra Lingua och som har gett ut några fantastiskt vackra sagor. Det är gamla folksagor som Guldlock och de tre björnarna eller Statsmusikanterna från Bremen. Det finurliga med dessa böcker är att de är skrivna både på spanska/ryska/albanska/arabiska eller vilket språk du vill (kanske inte alla världens språk) och dessutom på engelska så jag som pedagog kan veta vad jag läser och på så sätt få lite inlevelse trots att jag inte kan språket. Mycket trevliga böcker som jag varmt kan rekomendera om du arbetar med 2-språkiga barn. Dessutom är det inte så mycket text så barn som är i början av sin läsutveckling kan själv läsa dem.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar