2012-03-11

Man måste påminnas lite då och då

Med jämna mellanrum hittar jag tillbaka till dessa romaner och faktaböcker. Böcker om en väldigt mörk tid i den moderna människans historia. Jag pratar givetvis om böcker om förintelsen. Och jag vet inte vad som drar mig till dessa böcker. Och varje gång gråter jag och läser med en bävan i brösten. Jag kan inte förstå hur människor kan vara så fruktansvärt onda mot varnadra och inte förstå att vi alla är lika. Det gör ont. Sen är förintelsen inte det värsta som har hänt i världshistorien, förmodligen långt därifrån. Men det ligger så nära, både geografiskt och i tiden. Och som budskapet är i Sarahs nyckel av Tatiana de Rosnay säger; man får aldrig någonsin glömma.

Sarahs nyckel visar mig in i ett nytt perspektiv i 40-talet mörker. Jag har tidigare hört talas om förtrycket av judar i Tyskland, i Polen, i Ungern och i Italien. Jag har hört hur judarna behandlades i norden. Jag har till och med en liten kunskap om att japanerna i USA sattes i arbetsläger. Men jag hade inte hört talas om Vel´d´Hiv i Frankrike. Givetvis visste jag att tyskarna invaderar Frankrike och av den anledningen måste de franska judarna också ha drabbats. Men jag visste inte fransmännens roll i det hela.

Under natten till den 16:e juli 1942 väcks flickan ur sin sömn av att det är någon som bultar på dörren. Det är den franska polisen som säger till flickans mamma att samla ihop lite saker och genast följa med. Flickans lillebror vill inte följa med utan han gömmer sig i ett skåp och flickan låser dörren och lovar att hon snart ska komma och släppa ut honom. Den natten fraktas flickan med fler andra judar till ett idrottsanläggning (Vel´d´Hiv) där de tvingas vänta på sitt öde i under de mest fruktansvärda förhållanden man kan tänka sig.

Julia Jarmond, en amerikanska i Paris får i uppdrag inför den 60 åriga minnesdagen av Vel´d´Hiv skriva en artikel om vad det var som hände med judarna. Detta är en artikel som på alla sätt kommer att förändra hennes liv för alltid. En artikel och en jakt på en liten flickas historia. En flicka vid namn Sarah.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar