2012-05-29

Två snabba

Äntligen en dag när jag kunde sluta lite tidigt. Och vad man hinner med mycket. Två böcker har jag hunnit med att läsa/lyssna färdigt. Och inte vilka böcker som helst. Kung Caspian och skeppet Gryningen av C.S. Lewis, en riktigt klassiker och den andra är Rör mig inte av Tahereh Mafi.

Kung Caspian och skeppet Gryningen:
Kung Caspian och skeppet GryningenFemte boken om landet Narnia, landet där magi finns och där det stora lejonet Aslan härskar. I den här boken återvänder Lucy och Edmund till Narnia och kastas in i ett äventyr tillsammans med Caspian som nu är kung. Med sig på resan har de sin odrägliga kusin Eustance. Tillsamman är de ute på havet för att finna 7 riddare, vänner till Caspians far, och för att ta sig till landet i öster - Aslans rike för att se vad man där kan finna.
Det är inte så konstigt att böckerna om Narnia som skrevs för 60 år sedan fortfarande håller och görs nya filmer på. Det är en fantasivärld som lockar både gamla och unga och är verkligen berättat på ett så levande sätt så du känner dig närvarande. Av någon anledning så läste jag aldrig de här böckerna när jag var liten, men älskade filmen om Häxan och lejonet. Detta tar jag igen nu och jag kommer definitivt att läsa dem för framtida barn.




Rör mig inte:
Rör mig inte!Redan första gången jag läste om den här boken ville jag läsa den. Den bara skrek mitt namn trots att jag inte brukar läsa jättemånga böcker ur den här kategorin. Men tillslut så kom den äntligen i min hand och jag kunde inte låta bli att läsa den med en gång, trots alla olästa böcker i högar i olika delar av huset. Och jag fastanade. Big Time. Det tog inte många sidor förrän jag var fast i handlingen om Juliette, som sitter inspärrad på ett psykhus, under hemska förhållanden, och Adam som blir inlåst med henne. (Tänker inte gå in jättemycket på handlingen eftersom ni säkert redan har läst det mesta om den här boken).
Språket är lätt och har flyt och driv hela tiden. Där finns lite udda, sköna formuleringar och den är inte skriven på "korrekt" skrivspråk men för en gångs skulle gör det mig inte något. Jag älskar det.
När jag läser så brukar jag längta efter slutet för att dels få veta hur det ska gå, dels för att sen kunna plocka upp nästa bok. Men den här boken la jag till och med ifrån mig i går kväll med ynka 80 sidor kvar - bara för att jag helt enkelt inte ville att den skulle ta slut. Och det är ett extremt bra betyg för att komma från mig. En mysig kärlekshistoria med ett slut som lockar till mer....

Tack B. Wahlströms för recensionsexemplaret.

2 kommentarer:

  1. Åh Narnia, jag har böckerna flera gånger. De är alltid bra :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är verkligen beredd att hålla med dig.

      Radera