2012-11-11

This or that

Nu tänker jag också ta och skriva något kort om den här enkäten som legat ute ett tag. Jag har inte blirvit taggade men hör endå.

Ljudbok eller bok i handen?
Nu är det ju så att jag råkar gilla båda och att båda har sin charm. En vanlig bok har ju en viss känsla över sig, doft och något att ta i medans en ljudbok är helt underbart när man t ex städar, ute och går eller ska sova. Sen går den ju en aning långsammare att bli färdigt med vilket definitivt är på minussidan. Måste jag välja en så får det nog bli vanlig bok med andra ord.

Pocket eller inbunden?
Också svårt att svara på. Favoriten är nog nämligen en blanding i form av storpocket. En vanlig boks storlek och lätthet och pris som en pocket.

Påhittat eller verlighetsbaserat?
Påhittat nio gånger av tio. Klara framför allt inte av böcker där någorlunda okända männsikor skriver att jag haft det svår på det ena eller andra sättet. Sorry - det är synd om er men jag vill faktiskt inte höra. Klarar inte det.

Harry Potter eller Twilight?
Svårt men Harry Potter vinner nog den duellen även om det inte är med jättestor marginal.

Fantasyvärld eller vår värld?
Jag gillar båda och vill väldigt gärna ha en blandning. Får jag inte läsa blandad litteratur tröttnar jag lätt.

Kindle, Ipad eller annat?
Nej tack för mig. Håller mig till en riktig bok eller en ljudbok. Jag sitter tillräckligt framför tekniska prylar som jag gör. Sen kan det vara förståligt att det finns. Måste vara utmärk när man är ute och reser men det är jag så sällan.

Låna eller köpa?
Jag har under alla år lånat väldigt mycket böcker och tycker det är en fantastisk upplevelse att få komma till biblioteket och botaniera - faktiskt bättre än att gå in i en bokhandel. Men i år har det blivit att jag köpt mer och mer böcker vilket märks i bokhyllorna.

Bokhandlar eller online?
Online. Priset är så pass mycket bättre och sen erbjuds även ett större utbud. Det är ytterst sällan jag handlar i en bokhandel. Second hand däremot är mycket trevlig och billigt.

Ensamstående bok eller triologi?
För det mesta vill jag faktiskt ha ensamstående böcker - eller i alla fall böcker som är fristånde men innehåller samma karaktärer. Det har nog lite med att göra med att jag vill blanda litteraturen så pass mycket så jag sällan kommer ihåg att läsa färdigt hela serien och därför glömmer vad första boken handlat om när jag tar upp trean fem år senare. Och sen måste man ju ofta vänta på uppföljaren. Sen finns det ju givetvis undantag som bekräftar reglen.

Tjock eller kort bok?
Beror lite på vad jag är ute efter. 300-400 sidor brukar vara lagom, men om det sen räknas till kort eller tjock är jag inte människa till att bedömma.

Romans eller action?
Ingen bra actionbok utan lite kärlek och ingen romans utan att det händer lite på vägen. Så med andra ord vill jag ha lite av båda.

Mysa under filt eller steka i solen?
Definitivt filten. Tycker inte om när det blir för varmt. Så filten vinner alla gånger.

Varm choklad eller latte?
Dricker inte kaffe så latte går bort med en gång. Dricker inte heller onaturligt sötade grejer heller så därför dricker jag inte choklad speciellt ofta heller. Men måste jag välja så blir det chokladen annars får ni gärna ge mig en stor kopp te.

Läsa recenssioner eller bilda egen uppfattning?
Helst bildar jag mig en egen uppfattning, men det är klart att om jag sett många positiva recenssioner på en bok så lockar det till läsning. Tycker däremot att det är väldigt roligt att läsa recenssioner på böcker jag själv läst och se hur olika man kan tycka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar