2012-12-11

Top Ten Tuesday

toptentuesday
 
Idag tänkte jag faktiskt att jag skulle ge mig in på att vara med i Top Ten TuesdayThe Broke and the Bookish. Denna veckan ska man lista de top 10 bästa nya författarna detta året. Eftersom jag räknade till 50 nya författare i år så blir det en kul även om det inte blir jättelätt. Men ett bra betyg är om jag läst mer än en bok av författaren under året. 7 av 10 på min lista faller under den kategorin.
 
  1. Ann Rosman har jag detta året läst tre böcker av och det var verkligen en författare helt i min smak. Ska snart ta mig an Mercurium som alla verkar tala så gott om.
  2. Fredrik Backmans En man som heter Ove nockade mig totalt när jag läste den. Skrattade och grät om vart annat. Kan bara uppmana till att läsa.
  3. Kristin Cashore har skrivit fantasysviten om De Utvalda. Riktigt underhållande och just nu väntar jag på tredje delen i brevlådan (kunde inte hålla mig).
  4. E L James. Jag tillhör den kategorin av människor som gillar 50 shades böckerna. Jag fullkomlig slukade dem i somras. Jag ser det för vad det är - underhållning och det var precis vad jag behövde då.
  5. Elly Griffiths böcker om Ruth Galloway är mycket bra tycker jag. Ser mycket fram emot att läsa fjärde delen.
  6. Steve Hamilton hade skrivit en riktig ligen pärla. Tystnadens gåta kan jag varmt rekommendera och jag kommer definitivt hålla ögonen öppna efter mer.
  7. Jonathan Tropper måste också in på de här listan. Boken om Joe var riktigt bra och jag tänker definitivt läsa mera av Tropper.
  8. Sophie Kinsella har jag i och för sig nosat lite på tidigare men i år var första gången jag läste ut en bok av henne. Och det är jag glad för. Nya Kontakter var vansinnigt rolig och det kommer definitivt bli fler böcker av henne.
  9. Lauren Kates serie överraskade mig på ett positivt sätt. Jag gillade hennes karaktärer skarpt.
  10. Suzanne Collins kniper sig in på listan med Hungerspelen. Dock vill jag påpeka att jag inte var så frälst i del två och tre. Men ettan var fantastisk och därför får hon vara med på den här listan.

2 kommentarer:

  1. Jag hade också med Ann Rosman :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. En riktig höjdare måste jag säga. Händer liksom lagom mycket i böckerna.

      Radera