2013-03-30

Jane Austen

Jag har aldrig sett mig som en samlare, trots att jag kommer från en familj där både pappa och syrran är makalösa på att samla på sig saker och ting. Jag däremot har alltid varit mer rationell och praktisk och har abolut inte haft några problem med att slänga och kasta saker. Men jag har börjat inse att jag kanske har fått en liten del av den där samlargenen i alla fall. Samlarobjektet är givetvis böcker, som många säkert kunde gissa sig till.

Jag har en konstig förmåga att dra till mig böcker som om vi vore två ändar av en magnet. Jag kan till exempel inte gå in i en second hand utan att komma därifrån med ett antal böcker. Och sista tiden har en del av böckerna haft en sak gemensam - nämligen författaren. Jane Austen var visst hennes namn. Så fort jag ser en Jane Austenbok så bara måste jag köpa den, det är ju så billigt liksom, och detta trots att jag köpt en upplaga veckan innan. Okej. Än så länge har bara "samlingen" nått upp till fyra böcker man jag kan lova er att det lär bli fler. Jag ska bara hitta dem.

Och nu kommer vi till kruxet. Vad jag kan komma ihåg har jag bara läst Stolthet och Fördom samt Emma. Emma tycker jag inte ens så där jättemycket om. I och för sig älskar jag alla de filmer jag har sett - kanske framför allt Förnuft och Känsla (den med Kate Winslet). Men jag vet egentligen inte om jag älskar böckerna. Jag lever i någon form av fantasiromantik där jag bara måste älska böckerna. Det finns liksom inget annat alternativ. Och visst älskar jag Stolhet och Fördom men jag älskar faktisk Jane Eyre mer och hon är liksom inte ens Austen.

Ovasett om jag nu kommer älska alla Jane Austens böcker så har jag bestämt mig för att fortsätta samla på dem. Och jag ska läsa dem snart - allihopa - jag lovar. Och hur det än blir så kommer det att bli en otroligt snygg samling i min bokhylla.


Detta är ett inlägg i Fiktiviteters Austendag som jag kände att jag ville vara med i. Mer om denna dag kan du läsa här:

4 kommentarer:

  1. Kul, känner igen det där med att inte kunna sluta köpa böcker och att jag kanske bra måste köpa någon utan att egentligen veta varför. Har dock läst alla Austen böckerna. Men Jane Eyre är som du säger minst lika bra. (Alla Brontësystrarna var ju duktiga)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag gillar definitivt Brontë. Jane Eyre skulle jag nog klassa som den bästa bok jag läst.

      Radera
  2. Jag känner igen mig i det du skriver, köpte på mig alla hennes böcker för att jag älskade filmatiseringarna. För några år sedan gick jag en Jane Austen-kurs och då "tvingades" jag läsa böckerna. Nu tycker jag väl iofs att de flesta är bra, men vissa (tex Emma) var riktigt långtråkiga och tunga att läsa. Kul dock att ha läst dem och att ha samlingen i hyllan :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har en känsla av att det är många som känner lika dant. Ibland tror jag att man kan inbilla sig att man läst böckerna bara för att man kan historierna.

      Radera