2013-10-23

Dagboken från i morgon

Jag bekantade mig med författaren Cecelia Ahern genom filmen P.S I love you med Hillary Swank och Gerard Butler. Det är nog en av de absolut bästa filmer jag har sätt, helt fantastisk och en film som jag varmt rekommenderar.
Av den anledningen blev jag otroligt nyfiken på att läsa boken. Tyvärr är det här ett av de tillfällen där boken inte var lika bra som filmen. Men trots detta så var det en bra bok som definitivt väckte mer nyfikenhet kring författaren.

Dagboken från i morgon påminner en del om P.S I love you. Det är jobbiga ämnen som berörs, framför allt om döden och ensamheten därefter. Vi får följa Tamara som har mist sin far och sitt hem, sin höga sociala status, allt i ett enda slag. Som följd försvinner även hennes mor in i sig själv och är i stort sätt okontaktbar. Tillsammans med sin mamma tvingas hon att flytta ut till sin morbror och hans något lustiga fru på landsbyggden. Väl där försvinner mamman längre och längre bort från verkligheten, morbrodern gör inte så mycket för att hjälpa till och hans fru bortförklarar i stort sätt allt med att tala om vädret.
Men en dag rullar bokbussen fram till grinden och i den sitter en snygg kille och kör. Detta är början på ett nytt kapitel av Tamaras liv. Där hittar hon också Dagboken. Dagboken som är skriven i morgon och berättar om dagens händelser.

Jag måste erkänna att jag inte var speciellt exalterad i början av boken. Jag tyckte mest den var väldigt långsam och faktiskt lite dryg. Men den växer, med samma fart som Tamara växer som människa, i den fart hon börjar bli en ödmjukare, trevligare människa och det börjar hända mer och mer underliga saker där på landsbygden. Det är väldigt skickligt av författaren att skriva på detta sättet. Tamara är verkligen ingen trevlig ungdom där i början, hon är bortskämd och elak och trots att det är hemska saker hon går igenom väcker hon ingen sympati hos mig. Men som sagt, boken växer.

Konceptet med dagboken tycker jag är väldigt roligt även om det ibland blir väldigt förvirrande, och då menar jag inte bara om det som står skrivet i dagboken, utan mer att jag inte riktigt får ihop tidsperspektivet riktigt ibland. Ibland känns det som om hon skriver texter som utspelar sig under flera dagar osv. Lite svårt att beskriva men lite förvirrande var det. Men som sagt - älskar konceptet med en magisk dagbok i den verkliga världen.

Boken innehåller en mängd betydligt trevligare karaktärer än Tamara. Till exempel älskar jag nunnan Syster Ignatius som bor i närheten. Henne hade jag velat träffa i verkliga livet. Jag kan heller inte låta bli att tycka väldigt bra om morbror Arthur trots sin tyslåtenhet och visst distanstagande. Även Weseley, en kille som hon möter lite senare i historien verkar väldigt trevlig om ni frågar mig.
Oavsett om man älskar karaktärerna eller hatar dem så är personporträtten otroligt väl beskrivna och bra. Det är egentligen dem som gör boken.

Även om boken hämtade sig mot slutet så är det här tyvärr inte en bok som kommer stanna kvar på näthinnan så där väldigt länge. När jag läst ut den så tycker jag den var bra, men efter det har den tyvärr tappat lite. Men den är absolut läsvärd även om jag saknar det där lilla extra som gör den till en riktigt bra bok.

Stort plus för det vackra omslaget i alla fall. Jag skulle väldigt gärna ha en egen dagbok/skrivbok som såg ut så.
Tack Bazar för recensionsexemplaret.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar