2013-10-04

Fördelarna med en kollaps av Jonathan Tropper

Fördelarna med en kollapsBoken börjar så otroligt långsamt och segt. I och för sig långsamt och segt på ett bra sätt, och förmodligen ett väldigt uträknat sätt. Boken börjar med att vi får lära känna Silver, en otroligt patetisk man någon stans i medelålder. Han var en gång i tiden en megakändis, nåja han och hans band hade en riktigt stor hit en gång i tiden. Han var också en gång i tiden gift med en kvinna han älskade och hade en dotter. Sen skilde han sig, blev en urusel far och bandet splittrades. Nu bor han i ett lägenhetskomplex som heter Versaille och där det bara bor en massa skilda medelålders män som bor där i väntan på något bättre. Silver har bott där i sju år i väntan på något bättre.
Så en dag brakar Silvers liv ihop och han drabbas av en stroke. Men kanske så var inte stroken det värsta som kunde hända. Kanske är det bra att veta att man väldigt snart ska dö.

Som sagt så är Silver inte alls en speciellt förtroendegivande och omtyckbar karaktär. Jag kan reta mig för honom något helt kopiöst, men ändå kan jag inte låta bli att tycka om honom i alla fall. Det här är en berättelse om ensamhet och om rädsla, och om att våga leva sitt liv. Jonathan Tropper måste helt enkelt vara en mästare på att beskriva människor så som de verkligen är. För det här är en otroligt realistisk berättelse. Livet är ju faktiskt sällan så där rosenskimrande som det beskrivs i många böcker, eller så hemskt som det beskrivs i andra. Utan för det mesta befinner det sig någon stans mitt emellan.

Jag har tidigare bara läst Boken om Joe av Tropper men de två sista står i bokhyllan och väntar på mig. Kanske tyckte jag Boken om Joe var bättre, den väckte i alla fall fler tårar, men den här har ett djup som du sakta men säkert vävs in i. Du får verkligen lära känna Silver och hans familj, utan att du egentligen tänker på det. Det vävs fram på ett mycket trevlig och läsvänligt sätt. För samtidigt som boken har ett stort djup så är den väldigt lättläst. Sidorna rinner förbi utan att du behöver tänka på det. Och bara det är ett bra betyg - att göra det svåra lätt.
Sammanfattning; en mycket bra bok.

Tack Gilla böcker för recensionsexemplaret.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar