2013-11-01

Bokbloggsjerka 1-4 november

Ja ha, då gick vi in i november månad. Kanske inte den roligaste månaden på året men vi firar den ändå med en bokbloggsjerka hos Annika.

Boktrailers bli allt vanligare, men frågan är hur du ställer dig till dessa och om det finns någon trailer/några trailers som du tycker att vi bör se?

Jag har väl sett någon enstaka men ärligt talat så förstår jag inte riktigt meningen med dem. Böcker är inte filmer - de visualiseras istället i läsaren egen värld i de bilder som vi tolkar in i det vi läser. Att läsa en bok för mig handlar om egna tolkningar. Därför vill jag inte bli skriven på näsan om handling och karaktärer genom en boktrailer.

20 kommentarer:

  1. Svar
    1. Skönt att det är fler än jag som tycker så.

      Radera
  2. Jag har nog aldrig upplevt att de boktrailers som jag sett, visserligen inte många, har förstört den bild jag sen kan måla upp själv under läsningen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror egentligen inte det har förstört min bild av den direkta läsningen heller men ser liksom ingen mening i dem. Många gånger berättar de knappt ens något av handlingen.

      Radera
  3. Kunde inte sagt det bättre själv.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad bra att det är fler som tycker som jag.

      Radera
  4. Jag är fortfarande delvis för boktrailers och tror på dess plats och funktion. Men likaväl som mycket annan reklam kan de vara bra eller dåliga. De får inte hamna i "tvättmedelsträsket".

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har väl egentligen rätt i det du skriver angående reklam. Men jag tror att det borde finnas ett smidigare sätt att göra reklam för en bok. Ljudfiler istället för film borde för mig vara betydligt mera logiskt. Kanske till och med låta författaren prata om boken istället för att filma en snutt. Det blir fel tycker jag.

      Radera
  5. Boktrailers är reklam och tar givetvis upp sådant som gör att folk ska köpa, Därför stämmer det väldigt sällan men de börjar bli bättre.
    Mia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Reklam är reklam. Kan väl tilläggas att jag inte är speciellt förtjust i någon form av reklam. Men jag tycker man borde hitta ett bättre alternativ för reklam för böcker.

      Radera
  6. Håller med dig helt och hållet.

    SvaraRadera
  7. Det sköna med att läsa tycker jag är att man får spela upp sin egen film i huvudet :)

    SvaraRadera