2014-04-16

3 snabba

Nu känner jag att det var på tog för länge sedan jag skrev någon recension här på bloggen. Helt enkelt för att jag kanske inte upplevt att jag haft så mycket att skriva om de böcker jag läst. Så därför kommer här några minirecensioner.

Ögonblick att minnas av Nora Roberts
Detta är tredje delen i Robert serie i Nöd och lust. Boken handlar om Laurel som är konditorn på den stora bröllopsagenturen i Nöd och Lust. Laurel spenderar sina dagar med att baka de mest fantastiska tårtor och går runt och är småförälskad i bästa vännens brorsa Delaney. Till slut tar hon saken i egna händer när hon i ren frustration kysser Del. Detta är början till den (utan att spoila) livslånga kärleken.
Det här är helt klart inte en av Roberts bästa böcker. Från början till slut vet jag vad som ska hända och det blir nästan lite för sötsliskigt för min smak trots att jag många gånger gillat författaren. Men jag kommer att läsa fjärde delen, har man läst tre av fyra så finns det inte så mycket att välja på.

Trick med speglar av Agatha Christie
Miss Marple blir ombedd av en vän att åka och hälsa på dennes syster för hon känner på sig att något inte står helt rätt till. Carrie Louise (systern) är en genomsnäll människa som alltid tror det bästa om folk och Miss Marple känner nästan med en gång att något inte står helt rätt till på den skola för pojkar som hamnat på vift där som Carrie Louise och hennes man  Lewis driver. Och en kväll bevittnar en mängd personer hur Lewis och en av pojkarna hamnar i trångmål. Samtidigt händer det någonstans ett mord.
Det här är en mycket trevlig pusseldeckare av Christie. Som vanligt kan jag inte alls räkna ut vem den skyldige är men samtidigt blir det så solklart när jag får reda på svaret. Mycket trevlig bok.

Farlig midsommar av Tove Jansson
Det blir översvämning i mumindalen. Hela muminfamiljen tvingas fly och av någon anledning hamnar de på en gammal övergiven teater som flyter runt i vattenmassorna. Men så kommer de olika karaktärerna ifrån varandra. Ska de någonsin finna varandra igen.
Å så jag älskar muminböckerna och den här är absolut inget undantag. Den är så mysig och varm och jag älskar varje minut av läsningen.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar