2014-06-06

Bokbloggsjerka 6-9 juni

jerka11Fredag och jerka hos Annika och denna veckan är frågan riktigt rolig.

Om du skulle få möjlighet att intervjua någon av dina favoritförfattare, vem skulle du i så fall välja och vilka frågor skulle du ställa? (Du behöver inte skriva en lång lista med frågor utan några exempel är helt okej)

Jag kan lugnt konstatera att det här med att intervjua någon inte riktigt är min grej. Jag tillhör den där typen av människor som kanske inte riktigt har förmågan att leda ett samtal och att då samtidigt komma på intelligenta frågor passar helt enkelt inte mig.
Men hypotetiskt så skulle jag nog i alla fall vilja intervjua J.K. Rowling vilket kanske inte kommer som jätteöverraskning. Jag är grymt nyfiken på hur klarar av att binda ihop en sådan fantastisk fantasyvärld på ett fullt naturligt sätt. Dessa frågor kommer jag på sådär lite spontant.
  • Hur gör du för att hålla koll på alla karaktärer och detaljer?
  • Vad är din motivation till att hålla dig så disciplinerad så att en bok blir färdigskriven?
  • Är det någon skillnad på att skriva för barn/vuxna och vilket är "lättast"?
Sen hade jag förmodligen bett om en hel del skrivtips bara för att jag är avundsjuk på hennes förmåga att fånga fantasin.

26 kommentarer:

  1. Rowlings värld måste ha varit svår att få ihop. Jag skulle velat ha sett hennes vägg (eller vad hon nu använde) med alla flödesscheman och pilar och...

    SvaraRadera
  2. Ja Rowling skulle det vara intressant att prata med. Jag skulle nog komplettera dina frågor med att fråga om det är sant, som jag läst någonstans, att hon hade allt i stora drag klart för sig redan när hon började skriva första boken. Sen gå vidare med dina :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det hade varit väldigt intressant att få veta. Snacka om kreativ hjärna. Spännande....

      Radera
  3. Intressanta frågor. De skulle jag också vilja höra svaren på. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett gemensamt mål då. Eller dröm kanske...

      Radera
  4. Jag skulle gärna vilja veta hur Rowling "fick ihop" Harry Potter-serien. Alla små detaljer som hon introducerade och sedan knöt ihop så snyggt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det skulle jag med vilja veta. Detaljrikedomen är enorm och förmodligen en av de saker som gör böckerna så väldigt bra.

      Radera
  5. Jag är också ganska främmande för att vara intervjuledare. Men idag fick jag fantisera lite :)

    SvaraRadera
  6. En del författare har ju flödesscheman, anteckningsböcker eller annat och det skulle verkligen vara intressant att veta hur Rowling gjort.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Definitivt. Måste i alla fall vara omöjligt att hålla allt i huvudet.

      Radera
  7. Rowling skulle jag mer än gärna ha ett långt samtal med. Undrar verkligen hur hennes hjärna fungerar :).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det skulle jag med vilja veta och jag skulle vilja sno en del av den.... :)

      Radera
  8. Där kan jag hålla med dig till fullo, bra val.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressanta samtal lär man utan tvekan få i alla fall.

      Radera
  9. Skulle gärna läsa din intervju med Rowling :) Håller just på att läsa (eller lyssna som det blivit) igenom Harry Potter-böckerna, igen...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag lovar att dela med mig när jag genomfört intervjun :)

      Radera
  10. Intressanta frågor. Jag har ännu inte läst alla böcker om Harry Potter, har bara läst bok 1 än så länge.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh vad avundsjuk jag blir, jag vill också ha böckerna framför mig.

      Radera
  11. Det vore otroligt att få prata med Rowling! Det vore fantastiskt att få läsa din intervju :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst hade det :) Jag ska kämpa för att den blir riktigt bra :)

      Radera
  12. Det vore trevligt att samtala med Rowling :)

    SvaraRadera
  13. När jag funderade på författare och frågor jag ville ställa insåg jag att jag är mest fascinerad av dem som lyckas skapa spännande och ändå trovärdiga karaktärer, det blir jag imponerad av! Sen tror jag , precis som dig, att jag nog inte skulle vara så bra på att intervjua. Jag skulle hellre ta en fikaträff och sita och småprata och lyssna utan så många styrande frågor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med dig. Karaktärerna i en bok gör ju minst halva storyn så att få höra på hur dessa växer fram är otrolig intressant.

      Radera