2014-06-26

Nordiska väsen av Johan Egerkrans



Visste du att gårdstomtar ofta bor ensamma medans vättarna är flera i samma familj. Visste du att trollen på många sätt är lika oss människor i både utseende och hur de för sig. Visste du att det finns varelser som heter Kyrkogårdsgrimm och Askefora. En sak har de i alla fall gemensamt alla dessa oknytt och monster. De tillhör de nordiska väsen som finns i våra skogar och marker, i våra gårdar och kyrkor.

Nordiska väsen (inbunden)

Det här är helt enkelt boken med stort B. Helt fantastisk på alla sätt och vis. Det är inte bara den snyggaste bok jag har sett i hela mitt liv utan även innehållet håller väldigt stor klass. Jag tänkte i mitt stilla sinne att jag ska ta något väsen då och då. Inte jäkta igenom boken. Det gick ju som det gick med den saken. På två kvällar i sängen (jag som inte ens brukar läsa i sängen), ungefär  timmars läsning så var boken slut. Och jag som redan innan har arbetat mycket med detta och som är väldigt intresserad av oknytt blir ju inte direkt mindre intresserad. Den innehåller precis den lagom mängd fakta som jag vill ha, som jag försöker lära barnen på jobbet och som sätter igång fantasin. Min egna fantasi och kreativitet rusar på högvarv och det är nästan så att jag gråter över tanken på att jag precis ska släppa de femåringar jag har på jobbet, vi som är bästa vänner med trollen, som aktar oss noga för älvornas älvringar och som ha busiga vättar under borden som käkar upp de oliver vi tappar. Jag skulle vilja köpa boken till dem alla i present. Nej, jag ångrar mig - det borde vara varje barns rätt att äga denna bok för kunskapssökande och för att deras fantasi aldrig ska få sina.
Men om man nu är vuxen då och kanske inte ens tror på oknytt och väsen. Jo man kan definitivt ha behållning av den här boken ändå. För boken är skriven med värme och humor och kanske, kanske kan den största tvivlaren börja tro. Och om man mot förmodan inte skulle göra det så kan man i alla fall ha väldigt stor behållning av bilderna.
Jag måste faktiskt prata lite om bilderna också. Lite... för det räcker egentligen att säga fantastiska! För det är vad bilderna är. Underbara, fantastiska, vackra, ljuvliga och alla andra positiva ord man kan komma på. Som betyg för bilderna kanske det räcker med att säga att jag lätt skulle kunna betala pengar bara för bilderna och rama in dem på mina väggar. 
Det är inte några vackra bilder på det sätt som man kanske tänker sig vacker i första hand. De är snarare vackra på det sätt att de trollbinder, de är lite hemska och otäcka. Det är trots allt inga snälla väsen.

3 anledningar till varför Nordiska väsen är värd att krypa upp i fåtöljen med: 

1. Boken är viktig, den är en del av vårt kulturarv, vår historia och det är något vi måste värna och vara rädda om. Aldrig kan man lära sig för lite om historia och sagoväsen.

2.  Kreativiteten som boken sprudlar av. Jag blir glad ända in i hjärteroten av allt. Boken är så väl genomtänkt, från omslag, till font, till bilder, till hur den är upplagd som ett uppslagsverk. Allt!

3. Helt enkelt för att den finns. Det finns helt enkelt inte en anledning till varför man inte ska läsa den här boken. Den är värd de två timmar det tar att läsa den, eller 2 veckor om man lyckas hålla sig lite mer än vad jag gjorde. Dessutom finns det ingen åldersgräns för vem den passar. Från 4-104 år helt enkelt.

Nordiska väsen får 5+/5 i betyg.

Jag hoppas nu på fler böcker och bilder av Johan Egerkrans. Jag lovar att jag kommer köpa dem alla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar