2014-06-24

Om omslag på en tisdag


I Top ten tuesday ska man berätta om omslag man gillar eller inte gillar. Verkar kul så jag ska se vad jag kan få ihop. The Broke ant the Bookish är det som vanligt som ansvarar för denna inläggsserie.

Gillar:
1. Tecknade omslag. Gärna då i glad färger och där det ser ut att hända saker samtidigt så de inte blir statiska.
2. Omslag med siluetter. Det är helt enkelt grymt med siluetter, framför allt om de sticker av mot någon snygg kontrasterande färg. Vitt och svart är snyggt, det kan inte hjälpas.
3. Omslag med stor text. Jag gillar ju det där med ord och tycker att de är vackra.
4. Omslag med få färger. Gärna kanske vit bakgrund och sen bara två, tre färger i samma färgskala som poppar upp.
5. Medeltida/fantasyvapen på omslaget. Jag har absolut ingen aning om varför jag gillar det men framför allt är det snyggt med svärd på omslag. Jag är konstig, jag vet...
6. Gamla lite mer grafiska omslag/vintage omslag. Jag gillar överlag omslag från 50-60 talet.
7. Läderinbundet - Ja, ja, det kanske inte är så mycket omslag över det, men snyggt är det i alla fall...


Ogillar:
8. Tjejer i snygga klänningar. Hallå...vad är det för trend liksom. Det finns ytterst få snygga omslag på detta temat.
9. Fotografier på människor över lag. Nix nej till livs levande människor på omslag. Funkar inte riktigt på mig. Jag vill uppfinna min egen karaktär. Däremot om det är taget på väldigt långt håll eller om man inte ser ansiktet så kan det fungera. Kanske.
10. Byggnader är inte riktigt min grej. Det finns ingen uppfinningsrikedom i det hela. Givetvis finns det undantag men överlag så...

Tänk att jag lyckades få ihop 10 stycken. Inte illa. Och i bilder följer nedan så får ni gissa själva vilken kategori vilket omslag passar under.





6 kommentarer:

  1. Foton gillar inte jag heller på bokomslag, de här faktiskt inte dit.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker inte jag heller. Det finns så mycket annat som är så många gånger bättre.

      Radera
  2. Gillar inte heller riktiga människor på omslag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet inte riktigt vad det är som gör det men det funkar helt enkelt inte...

      Radera
  3. Det känns väldigt charmlöst med människor på omslag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det håller jag med om. Saknar också originalitet och det är något som jag gillar.

      Radera