2014-07-07

Dealing with dragons av Patricia Wrede



Princessan Cimorene är inte som alla andra prinsessor. Hon är inte liten och nätt, har blonda lockar eller drömmer om att hitta en prins. Istället är hon ute på borggården och lär sig att fäktas, hon är hos kockarna i köket och lär sig laga efterrätt och hon är hos filosoferna och lär sig om magi. Detta är dock inte ett beteende som prinsessor ska ha enligt kungen och drottningen och därför bestämmer de att Cimorene ska gifta sig med prins Therandil - en riktig tråkmåns. Nej detta går inte Cimorene med på och traskar helt sonika iväg från kungariket och hamnar hos drakarna.


Detta är första delen i serien The Enchanted Forest Chronicles och jag kan meddela att jag definitivt måste skaffa hem resterande böcker i serien. För det här är så underhållande och roligt och bra och allt på samma gång. Cimorene är en kick-as-hjältinna som varken är rädd för drakar, trollkarlar eller att smutsa ner sig. Hos drakarna blir hon nämligen mer eller mindre draken Kazuls hemhjälp. Det finns så mycket som är bra med den här boken så det är helt enkelt svårt att nämna en enda sak som inte är bra. Anledningen till att jag köpte boken måste ju sägas är att ordet drake finns med i titeln eftersom jag älskar drakar. Och drakarna i den här boken får helt klart godkänt. De är farliga och läskiga men samtidigt är de kloka och går att resonera med. Pluspoäng! Boken är också rolig vilket heller aldrig är fel...

3 anledningar till varför Dealing with dragons är värd att krypa upp i fåtöljen med:

1. Den första måste helt klart vara Cimorene. Jag vet inte om jag någon gång har gillat en sagoprinsessa, eller en huvudkaraktär i en middel-grade bok mer (möjligtvis Harry Potter men han gills inte). Som sagt - hon är kick-as och hon står för många feministiska ideal som jag tycker är otroligt viktiga. Hon kan själv, är inte beroende av en prins, hon väljer sin egen väg, vågar prova nya tankar och idéer och räddar tillslut dagen för de stora drakarna. Girl power!

2. Boken är skriven med en klockren humor. Vem gillar liksom inte en rolig bok där författaren faktiskt lyckas med att vara rolig. Den här humor är laddad med satir och ordklyveri, den lyckas verkligen driva med samhället om med sagor. Trots att jag bara skulle läsa ur den här boken lite då och då så kunde jag helt enkelt inte lägga den ifrån mig och kommer på mig själv med att sitta och le nästan hela tiden.

3. Sagoanknytningarna i boken är riktigt roliga. Egenskaper som att ha små fötter som passar i sköra glasskor, prinsar som måste slåss mot drakar för att vinna prinsessan är lite mer subtila referenser till vår sagoskatt men där finns också direkta benämningar som om pojken Jack som hittade en skatt när han klättrade upp för en böna till exempel. Är man som jag och älskar sagor är den här boken helt enkelt fantastisk. Och så finns ju givetvis massor av spännande sagoväsen med.

Dealing with dragons får 4+/5 i betyg av mig.

Författaren har också skrivit följande böcker i serien; Searching for dragons, Calling on dragons, Talking to dragons. Jag kan lova att jag kommer köpa hem dem allihopa snart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar