2014-07-15

Svikaren av Harlan Coben



Sportagenten Myron Bolitar med oanade kunskaper får i uppdrag att passa en ung basketstjärna - Brenda Slaughter, faktum är att hon möjligtvis är den bästa kvinnliga basketspelaren genom tiderna. Det vill sig inte bättre att Myron faktiskt känner hennes pappa. Det är bara det att hennes pappa är den misstänkte bakom de otäckheter som förföljer Brenda. Myron går in med liv och lust i uppgiften, kanske till och med lite för mycket, för det är definitivt hemska saker som är i görningen.

Svikaren

Det är kanske inte en nyhet att jag älskar böckerna om Myron Bolitar. Han är helt enkelt en av de roligaste karaktärer jag vet - precis min typ av sarkasm. I denna boken måste jag dock säga att jag gillar honom ytterligare lite mer, han blir faktiskt lite mera mänsklig på något sätt och vågar visa mer sidor än en tuff attityd.
När det kommer till handlingen så är det väl egentligen samma sak som i övriga böcker - utan för att för den sakens skull vara dåligt. Som läsare får du inte en enda stund chansen att slappna av och hämta andan, det händer verkligen nya saker hela tiden. Och det är bra.

3 anledningar till varför Svikaren är värd att krypa upp i fåtöljen med:

1. Myron så klart. Jag älskar ju honom som karaktär på alla möjliga sätt. Tuff men ändå inte, drickandes YoHo chokladdryck, relationen han har till sina föräldrar och mycket mer. En riktig svärmorsdröm om det inte var för alla konstiga typer som följer efter honom och hans mycket goda, väldigt speciella vän Win.

2. Snabba repliker laddade med massor av humor. Kan det bli bättre.

3. Av någon anledning gillar jag att läsa om New Jersey där vissa av bokens delar är förlagda till, och New York så klart. Det kan ju i och för sig ha att göra med att jag förknippar New Jersey med Stephanie Plum, en annan av mina favoritkaraktärer. Det blir helt enkelt toppen.

Svikaren får 4/5 i betyg av mig.

Andra böcker av författaren är För evigt dömd, Stanna hos mig, Rivalen och många mer...

Tack Pocketförlaget för recensionsexemplaret.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar