2014-07-08

Throne of Glass av Sarah J Maas



Celaena Sardothien är den mest ökänd och fruktade lönnmördaren i Erilea. Men tillslut har hon lyckats bli tillfångatagen och lämnad i de hemska gruvorna. Efter ett år blir hon dock förd framför kronprinsen av Adarlan och får ett förslag om att bli hans champion i en tävling som tillslut kan leda till hennes frihet Celaena kan helt enkelt inte tacka nej till detta erbjudande. 
Väl i huvudstaden börjar hennes träning tillsammans med Chaol, vaktstyrkans kapten. Men samtidigt är det någon som dödar de andra motståndarna i tävlingen på ett väldigt otäckt sätt.


Kanske en något luddig beskrivning över. Men boken har väldigt många trådar och en hel del karaktärer så det är svårt att få ihop något bra av det känner jag. Däremot har jag lättare att skriva vad jag tycker om boken. Den är riktigt bra - och framför allt när jag har fått tänka på den ett tag. Jag gillar Celaena som är en riktigt häftig karaktär, stark på så många fler sätt än fysiskt. Okej sen måste jag erkänna att jag är väldigt förtjust i det här med en kvinnlig lönnmördare, som lätt sätter alla män på plats med sin överlägsenhet.
Sen gillar jag de båda manliga huvudkaraktärerna Chaol och kronprinsen Dorian. Det är två mycket förtjusande män enligt mig även om jag föredrar Chaol lite mer - han växer mer som karaktär och det är något jag gillar.
Det här är fantasy och hela året har jag gått och väntat på en riktigt bra fantasy, men liksom inte blivit färdig till att plocka upp något. Med Throne of Glass fick jag äntligen till det. För det här är precis den typen av fantasy jag gillar - ett uppdrag, magi, mystiska varlelser, spännande värld, ett korrupt kungadöme. Bra helt enkelt

3 anledningar till varför Throne of Glass är värd att krypa upp i fåtöljen med:

1. Den fantastiska fantasyvärld som Maas skapar. Jag är väldigt fascinerad av denna värld och hur den elaka kungen har kunnat beröva den på sin magi. Alla de element som som här vävs samman till något fantastiskt. Jag vill läsa mer om världens historia för att få lära mig mer, vill veta mer om den magi som har funnits och som kanske kan få finnas igen (om jag får som jag vill till kommande böcker). Mycket bra helt enkelt!

2. Chaol är till en början en ganska trumpen person. Han går runt och är arg och butter och litar inte på Celaena för fem öre (i och för sig förståligt). Men sakta men säkert lär man känna honom och han växer. Tycker mycket om att läsa de stycken som är utifrån hans parti. Hans tankar är mycket trevliga att uppehålla sig i. Dessutom föreställer jag mig en ganska snygg person och det är ju inte fel det heller. Missförstå mig inte nu, jag gillar Dorian också men Chaol är bara snäppet bättre.

3. Jag måste nog vara tråkig här och skriva Celaena för alla de anledningar jag nämnde tidigare. Hallå hon är världens bästa lönnmördare och dessutom är hon en 18 år gammal tjej. Det är ganska coolt i min bok i alla fall. Jag inbillar mig att hon är lite som mig - minus lönnmördarbiten då. Hon älskar att läsa - check. Hon spelar piano - check. Hon hatar att inte få vara sig sjäv - check. Hon är dålig förlorare - check. Hon äter godis på ett allt annat än smickrande sätt - dubbelcheck. Hon är bara lite mer kick-ass än vad jag är, och lite snyggare - kanske. Jag gillar helt klart Celaena....

Throne of Glass får 4+/5 i betyg av mig.

Andra böcker av författaren är Crown of midnight och Hier of Fire, plus ett antal noveller som tillhör samma serie.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar