2014-09-18

Vad göra?

Jag vet att frågan har berörts vid tidigare tillfällen lite varstans ute i bloggosfären men jag tänker ställa den igen. Det här med recensionsexemplar är ju jättetrevlig och jag är otroligt tacksam över varenda bok jag får möjligheten att läsa. Men ibland är det ju faktiskt så att boken faktiskt inte passar en och detta trots att man kanske har frågat efter boken själv. Ger ni upp ett recensionsexemplar eller tvingar ni er själva att läsa klart det? Hur många sidor ger ni boken i fråga om ni i slutänden väljer att inte läsa den till slut? Vad skriver ni om boken?
Jag sitter själv med en sådan bok för tillfället och jag vet ärligt talat inte vad jag ska göra med den. Jag har dåligt samvete för att det bär emot att läsa den för jag har som sagt frågat efter boken. Samtidigt som jag tvingar mig att läsa i den så drar den ner övrig läslust vilket gör att jag istället inte läser något alls. Väldigt svårt det här helt klart...

12 kommentarer:

  1. Jag brukar alltid läsa ut recensionsexemplaren, även om det är någon bok som inte riktigt passar mig. Det känns som att jag är skyldig att göra det i alla fall, men sen skriver jag ju ett ärligt inlägg om det. Om det bara var att det var fel bok för mig, eller om det var något speciellt som gjorde att jag inte gillade den.
    Fast kan ju sägas att jag har svårt att lägga undan böcker även om de är inte recensionsexemplar, jag vill oftast ta mig igenom dem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så brukar jag också fungera men det går så fruktansvärt segt. Egentligen är det inte fel på boken utan det är helt enkelt inte rätt bok för mig.

      Radera
  2. Jag läste alltid ut böcker tidigare men nu har det faktiskt hänt ett par gånger att jag inte kunnat läsa ut en bok, det har helt enkelt inte gått...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är väldigt få böcker jag inte läser färdigt. Det kanske händer någon enstaka gång per år. Men ibland är det segt och jobbigt.

      Radera
  3. Just recex har jag inte behövt lägga ner hittills, men sen tar jag inte emot/frågar efter särskilt många just för att jag inte vill hamna i en situation där läsningen blir ett måste. Om boken du fastnat i är rykande färsk kanske du kan skriva ett litet inlägg om boken och din läsning hittills, utan att verka för negativ, och belysa att den inte funkar för dig precis just nu, men att du lovar ge den en chans inom en snar framtid. För om boken är ny vill (väl?) förlaget ha lite publicitet för sitt recex. Men att tvinga sig igenom en bok blir sällan bra och det lär väl inte bli någon direkt lockande recension av en sådan läsning ändå...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu är inte boken jättefärsk utan kom någon gång i våras, men det tar ändå emot att ens behöva fundera i dessa banor. Men jag kommer förmodligen kämpa mig igenom den vad det lider. Var bara tvungen att ta en liten paus idag.

      Radera
  4. Jag har gett upp recensionsex. Men jag har som princip att alltid skriva en kommentar om böckerna även om jag ger upp dem. Skriv varför du ger upp den och ge upp den. Det är aldrig värt att plåga sig igenom en bok.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är lite så jag känner trots att det bär mig emot. Samtidigt känner jag att ger jag den ytterligare 50 sidor kanske det lossnar, men samtidigt har man läst över 100 så kanske det är läge att ge upp.

      Radera
  5. Kan man inte byta med varandra? Eftersom vi säkert har lite olika smak alla så finns det kanske någon annan som vill läsa boken? Visserligen blir det ju en fraktavgift, men någon som ändå vill läsa boken kanske tycker att det är värt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det hade absolut varit intressant, men som sagt vet jag inte hur praktiskt det är alla gånger.

      Radera
  6. Visst kan man bryta (har själv oerhört svårt att göra det) också ett rec. ex. Jag skulle säkert skriva om boken, kolla runt lite på nätet, göra research för att kunna skriva om den. Skulle nog också skriva ärligt att boken inte var rätt för mig just nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det lutar nog mot att jag gör något sådant. Jag har ändå läst över 100 sidor så jag har ju en ganska bra uppfattning om boken och varför jag tycker som jag gör. Så kanske får det bli ett kortare inlägg om den.

      Radera