2014-10-14

Top Ten Tuesday


Här hemma snackas det om resor. Det är som vanlig inte jag som får ut och åka utan maken som får äran att om och om igen besöka platser som jag vill åka till. Fuskigt! Varför får inte jag resa i mitt jobb. Men det är ju ganska så passande att veckans Top Ten Tuesday handlar om platser vi vill resa till på grund av att vi har läst om dem.

Ten Places Books Have Made Me Want To Visit (whether fictional or real)

1. Rom - kan bara tacka Dan Brown som verkligen har fått mig att vela resa till Italiens huvudstad. Änglar och Demoner är huvudanledningen. Sen har jag läst fler böcker och sett många filmer som definitivt också har påverkat.

2. Prag - det senaste i raden av önskeresemål och denna gången ä det Mörk Ängel av Laini Taylor. Hade gärna velat strosa i denna gamla stad och titta på allt vackert som jag inbillar mig finns där.

3. Irland - här kan jag väl inte sätta fingret på en enda bok, men Nora Roberts har skrivit några som inspirerat till resa.

4. Scottland - även här är det många som påverkat suget, men senast i raden är Främlingen av Diana Gabaldon.

5. New York - här ha oändliga chick-lit utspelat sig och visst skulle jag väldigt gärna vilja resa dit för lite shopping.

6. London - lockar definitivt. Svårt att nämna en bok även här men många är de genre som har målat upp bilder av denna stad på min näthinna.

7. Mariefred - för att ta oss lite närmare, och för att kanske också vara lite realistiska. Åsa Larsson och Ingela Korsell har i PAX-serien definitivt skapat en stad jag gärna hade besökt.

8. Marstrad - fortsätter med Sverige. Jag tror definitiv att jag hade gillat att spendera lite tid på denna ö som Ann Rosman beskriver så vackert.

Så måste jag få ha med ett par fiktiva platser också.

9. Hogwarts - det kan inte förekomma en sådan här lista utan att Rowlings magi-skola omnämns. Jag vill, jag vill, jag vill.....

10. Narnia - tänk att få åka till en plats full av magi och underbara varelser. Behöver jag egentligen förklara.

Top Ten Tuesday presenteras av The Broke and the Bookish.

8 kommentarer:

  1. Marstrand kan jag rekommendera, men kanske inte på högsäsongen. Då är det alldeles för mycket folk som är där :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan mycket väl tänka mig att det är fint på höst eller vår. Måste vara en strosa-ställe.

      Radera
  2. Prag var en fantastiskt fin stad insåg jag förra året, men jag tror inte jag läst en enda bok därifrån!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag blev helt fängslad nu när jag läste Mörk Ängel. Vet inte heller om jag läst så värst många andra böcker som har utspelats där, men sugen på att åka dit blev jag definitivt.

      Radera
  3. Rom, Irland, Hogwarts och Narnia vill jag också besöka!
    Skottland har jag varit i en vecka, dit vill jag tillbaka! Helst ännu längre upp i landet den här gången, mer ut på landsbygden :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag blir så där megagnällig och säger att jag har aldrig varit någon stans. Det är inte riktigt sant, jag har varit i London och i Berlin. Men jag vill så väldigt gärna ut och resa massor. Men Hogwarts hade helt klart varit det bästa av de bästa.

      Radera
  4. Kan nog skriva under på de flesta här även om jag kanske inte funderat på de där svenska städerna själv innan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kommer på mig själv att ofta inte tänka på svenska platser över lag när jag läser. Men faktum är ju att Sverige har så fantastiskt mycket vackert att erbjuda så det är ju absolut läge att överväga det i alla fall.

      Radera