2015-02-04

Vårlängtan - en enkät

Sådär ja, då har turen kommit till mig att göra vårenkäten som figurerat ett tag på alla bloggar. Jag har blivit taggad av Bokhuset och det tackar jag för och ska nu göra mitt bästa för att svara på frågorna.

Vilket vårtecken längtar du mest efter?
Kan man kalla värmen ett vårtecken - för kan man det så är det definitivt den jag längtar mest efter för tillfället. Jag brukar inte vara en person som fryser, men under vintern har jag gått ner ganska mycket i vikt (läs 20 kg) så nu fryser jag konstant. Så solen och värmen är definitivt något jag ser fram emot.
Räknas inte värmen så blir det alla lökar som börjar titta upp, krokus, hyacint, tulpan och påskliljjor. Älsk på dem...


Ett annat säkert vårtecken är bokrean i slutet av februari. Har du någon särskild bok som du hoppas ska finnas till fyndpris?
Jag har faktiskt tänkt extremt lite på bokrean hittills i år. Så kan därför inte påstå att det är någon speciell bok jag längtar efter. Någon klassiker kanske....

Våren bjuder också på många nya böcker. Är det någon/några du längtar extra mycket efter?
Jag har gjort långa listor här på bloggen som ni kan kolla lite extra på om ni vill men jag måste ju nämna någon här. Det sista emperiet av Brandon Sanderson längtar jag nog mest efter men Mios Blues av Kristian Ohlsson ser jag också väldigt mycket fram emot.


Finns det någon författare du önskar (men inte vet är aktuell) ska komma med en ny bok/uppföljare i vår eller senare under året?
Fredrik Backman kanske. Jag har ju i och för sig fortfarande inte läst Britt-Marie var här men mer av Backman skadar aldrig. Sen är jag sugen på sista översättningen av Laini Taylors serie som Bazar ger ut. Har ingen koll på när den ska komma men jag längtar definitivt.


Finns det någon särskild debutant som du ser extra mycket fram emot att läsa i vår?
Jag är dålig på debutanter, vill gärna läsa lite recensioner innan jag plockar upp en debutant. Men är lite sugen på Vargavinter av Cecilia Ekbäck. Titeln innehåller ordet varg och det är ett ord som nästan alltid lockar mig. Älskar vargar.


Det kommer många nya pocketböcker i vår. Är det några särskilda tecken du väntat på att läsa i pocket?
Det kan jag inte påstå att det är. Jag läser väldigt lite pocket (trots att jag äger massor) och oftast köper jag böckerna antingen inbundna eller i storpocket.

Sist men inte minst, det är ju inte vår än och även vintern har ju sina positiva sidor. Berätta vad du tycker bäst om med vinter.
Just nu fryser jag så mycket så jag kan inte ens tänka tanken att jag gillar den för tillfället. Men julen ligger mig varmt om hjärta och så alla ljus man kan tända. Doftljus är min nya "drog".


Nu blev det min tur att tagga vidare. Jag har inte mycket koll på vilka som har gjort enkäten så jag skickar den till Fiktiviteter, Vargnatts bokhylla och Feministbiblioteket.

6 kommentarer:

  1. Tack för taggen! :) Jag har redan gjort den så mina svar finns på bloggen :)
    Vargavinter blev jag också nyfiken på, vargar är ju (ganska uppenbart kanske...) något jag också gillar väldigt mycket :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade noll koll på vilka som hade gjort den men ska i alla fall kolla in dina svar. Vargavinter kan jag tänka mig att du också är nyfiken på :)

      Radera
  2. åh jag har samma ''problem'' som dig när det gäller att frysa! jag har själv gått ner 10kg under vintern och fryser mycket mer än tidigare :) har aldrig kopplat ihop dessa två men nu när du säger det så förstår jag mig själv bättre :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Heja dig, men som sagt det finns vissa nackdelar med att gå ner i vikt. Men det är i alla fall mest positivt.

      Radera