2015-05-28

Dubbelspel av David Baldacci



Sean King och Michelle Maxwell är privatdetektiver med förflutet inom Secret Service. Så när presidentens frus brosbarn blir kidnappat så ber rikets första dam radarparet om hjälp att hitta den kidnappade flickan. Det är en komplicerad utredning och de få ledtrådar som finns pekar åt på tok för många olika riktningar.
Samtidigt så brottas Michelle med sitt förflutna, något vi uppmärksammas på redan i boken innan (Geniet) och Sean väljer att hela tiden ställa upp för henne.

Dubbelspel

David Baldacci är en författare som jag aldrig blir besviken över när jag läser. Jag vet att jag får högt tempo och en spännande, väl uttänkt story och någorlunda trovärdiga karaktärer även om de har ett viss mått av hjälteskimmer över sig. Denna boken är absolut inget undantag.
Nu är det så länge sedan jag läste boken (skäms på dig Anna) och egentligen finns det inte massor att säga. Men jag kan rekommendera serien om King och Maxwell, eller egentligen vilken bok som helst av Baldacci.

3 anledningar till varför Dubbelspel är värd att krypa upp i fåtöljen med:

1. Högt tempo med många spretande ledtrådar som sakta men säkert vävs samman till en riktigt bra actionbok.

2. Jag gillar att Sean och Michelles privata får ta del av historien också. Det enda jag önskar är att det inte vore så vansinnigt länge sedan jag läste Geniet för dessa båda böcker vävs samman en hel del, just på det privata planet. Själva kidnappningen är separat från detta.

3. Man kan säga vad man vill om att läsa om den amerikanska makteliten, men det blir i alla fall till spännande böcker i Baldaccis värld.

Dubbelspel får 4/5 i betyg av mig.

Boken finns att köpa hos Adlibris & Bokus & Cdon.


1 kommentar:

  1. Har inte läst just denna bok av David Baldacci men jag har nästan 30 av hans böcker och av de jag läst har alla utom en (Flykten) varit mycket bra.
    Speciellt "geniet" som är den tredje boken om Sean King och Michelle Maxwell var ju mycket bra.

    SvaraRadera