2015-05-25

Mörkrets demoner: Ondskan vaknar av Kami Garcia




Kennedys mammas död är upptakten till en massa hemska saker som börjar hända Kennedy. Helt plötsligt börjar hon attackeras av spöken och demoner, hon som aldrig har trott på sådana tidigare. In i hennes liv kommer då tvillingarna Lukas och Jared som talar om för henne att de tillhör Den svarta duvans legion och att hon också gör det. Nu börjar ett äventyr där det gäller att stoppa att en väldigt ondskefull demon.

Mörkrets demoner. Bok 1, Ondskan vaknar

Jag var ganska så förtjust i Beautiful Creatures-serien av Kami Garcia & Margaret Stohl och när jag såg att Kami Garcis egna bok skulle släppas på Semic så blev jag ganska så nyfiken. Sen är det ju det där med spöken som jag tidigare inte kan påminna mig att jag har läst så där värst mycket om som gjorde mig lite nyfiken till.
Det här var absolut en helt okej bok med lite lagom mycket spänning. Nu är det en vecka sedan jag läste ut den och trots att jag tyckte den var spännande och ganska medryckande så måste jag ändå erkänna att den har inte satt några permanenta spår i mig. En helt okej bok med andra ord utan att röra upp himmel och jord men inte speciellt minnesvärd. Jag kan förmodligen tänka mig att läsa en eventuell fortsättning för den slutade definitivt med en cliff hanger.
Jag ser på adlibris så har de vänt boken till 9-12 åringar. Det var absolut ingenting jag reflekterade över medans jag läste boken. Hade jag gissat så hade målgruppen varit något äldre, typ 14-17, men samtidigt är boken väldigt lättläst och tunn så kanske skulle den i alla fall passa den något yngre läsarskaran. 

3 anledningar till varför Ondskan vaknar är värd att krypa upp i fåtöljen med:

1. Jag var väldigt förtjust i musikreferenserna som finns i boken. Det gav mig en hel del nya uppslag på artister och låtar att lyssna på. Är det snygg gjort så gillar jag det. 

2. Jag gillar att inte alla spöken är onda utan att de ibland försöker hjälpa till för att förhindra ondskan. 

3. Det finns bilder och symboler uppritade i boken. Det är alltid något jag gillar och som jag tycker förhöjer läsupplevelsen.

Mörkrets demoner: Ondskan vaknar får 3/5 i betyg av mig.

Tack Semic för recensionsexemplaret.

Boken finns att köpa hos Adlibris & Bokus & Cdon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar