2015-06-10

Märkta för livet av Emelie Schepp



En man som är chef på imigrationsverket hittas mördad i sitt hem av sin fru. Det finns inte många ledtrådar att gå efter. Däremot verkar han ha blivit skjuten av en väldigt kort person, och man hittar fingeravtryck av ett barn på platsen. Detta trots att det logiskt sett inte borde finnas några sådana i huset.
Polisen i Norrköping vet inte riktigt åt vilket håll de ska kolla. Inkopplad på fallet är också förundersökningsledaren Jana Berzelius, och på något sätt verkar historien ha någon koppling till hennes egna förflutna, ett förflutet hon inte har något minne av.


Märkta för livet (Nedladdningsbar ljudbok)

Redan på bokmässan förra året då jag hade äran att träffa författaren så blev jag nyfiken på den här boken. Men som fallet är med många böcker som man väldigt gärna vill läsa så blev läsningen aldrig av. Tillslut tog jag slag i saken och bestämde mig för att istället lyssna på boken som ljudbok.
Jag skulle vilja beskriva den här boken till en bra och välskriven deckare. Det var en ganska så hemsk historia som målades upp för min blick och ett brett persongalleri av både poliser, åklagare och övriga personer. Författaren har lyckats flytta mig mellan olika berättarperspektiv och det fungerar faktiskt riktigt bra för jag har inga problem med att följa med i handlingen. Där finns helt klart personer att tycka om, men där finns också personer som jag avskyr som till exempel polisen Mia. Inte en mysig karaktär alls. Men det är liksom okej. Man måste inte gilla alla, det blir till en bra helhet ändå.
Det är barn inblandade i den här berättelsen och det är under fruktansvärda förhållanden de beskrivs. Periodvis i berättelsen får vi följa en flicka som har står betydelse, men det är otäck läsning, som alltid när barn är inblandade.
Jag tycker absolut att hon har lyckats med sin debut Emelie Schepp och nu är jag lite nyfiken på att läsa fortsättningen Vita spår som släpptes för några veckor sedan.

3 anledningar till varför Märkta för livet är värd att krypa upp i fåtöljen med:

1. Boken är välskriven och spännande. Jag vill hela tiden veta lite mer om hur det ska gå.

2.Det är en bok som berör, kanske just för att det är barn inblandade.

3. Intressanta karaktärer som definitivt gör läsningen bättre.

Märkta för livet får 4/5 i betyg.

Boken finns att köpa hos Adllibris & Bokus & Cdon.

2 kommentarer:

  1. Bra betyg! Boken är ju bra, så det är helt förståeligt :) Kul att du äntligen "läste"!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, äntligen så blev det av och jag måste ju tacka dig lite extra som introducerad författaren för mig. Annars hade hon nog helt gått mig förbi.

      Radera