2015-07-15

Mina drömmars stad av Per Anders Fogelström



Henning är bara ett barn när han kommer invandrande i den där staden som finns i hans drömmar. Men enda från början är det ett slitet liv som väntar. Det är för det första varken lätt att få arbete eller bostad. Han går från det ena arbetet till det andra, mer slitande och tungt för var gång. Under vägen möter han Tummen som blir hans bästa vän. Tummen som är full av tankar om revolutionen och ett drägligare liv för arbetarna. Han möter också Lotten som han blir förälskad i och som han tillsamman bygger ett så tryggt liv som det är möjligt med.
Så går livet i Stockholm under mitten av 1800-talet.




Oj, oj, oj som jag älskade den här boken när jag läste den. Jag hade ju hört att den skulle vara bra, ni är verkligen många som lovordar den. Jag trodde också att det skulle vara en bok för mig, för trots allt har jag ju gillat annan arbetarlitteratur och litteratur som utspelar sig i denna historiska miljö. Men trots det var jag inte riktigt beredd på att jag skulle älska boken SÅ mycket. Den är helt fantastisk!
Jag älskar att den inte skönmålar.  Det är mörkt, det är dystert, det är hopplöst, det är helt enkelt inte några drägliga förhållanden. Samtidigt finns det inte en chans för en annan att fatta hur det verkligen är. Smutsen, stanken, slitet. Men mitt i alltihopa finns där ju ändå små ljusglimtar. Där finns Hennings kärlek till Lotten, där finns vänskapen och där finns gemenskap.
Det finns egentligen inte så mycket mer för mig att säga. Jag älskar den här boken och jag vet att jag kommer älska resterande delar också. Jag vet också att det här är en bok som jag någon gång i framtiden kommer att läsa igen. Läsa och reflektera över livets orättvisor och att inse att Sverige och Stockholm absolut inte har varit något undantag från lidande och misär. Det får mig också att inse att jag faktiskt är väldigt lyckligt lottad som får bo i den tid jag gör.

3 anledningar till varför Mina drömmar stad är värd att krypa upp i fåtöljen med:

1. Verklighetsförankringen! Ja, det här är en skönlitterär bok, men samtidigt känns den så äkta och verklig. Visst känns det hemskt och otroligt, men ändå så troligt. Det är ju ändå på riktigt.

2. Oj vad boken berör mig. Det är helt enkelt hjärtskärande att läsa och periodvis gråter jag floder.'

3. Just faktumet att det är svensk historia levandegjord är för mig i alla fall extra bra. Jag har läst så mycket litteratur som beskriver andra rikens historia, men inte fullt så mycket svensk.

Mina drömmars stad får 5/5 i betyg av mig.

Resterande delar i serien heter: Barn av sin stad, Minns du den stad, I en förvandlad stad och Stad i världen.

Boken finns att köpa hos Adlibris & Bokus.

2 kommentarer:

  1. Svar
    1. Ja verkligen och jag är glad för att jag har några kvar att läsa.

      Radera