2015-10-21

Komma fram av Rainbow Rowell



Georgie sitter nu med världens chans att äntligen kunna sälja sin alldeles egna komediserie. Det är bara ett problem - det är jul och fyra avsnitt behöver skrivas på 10 dagar. Och Georgie som skulle ha åkt till Nebraska med Neal och barnen för att fira jul hos svärmor.
Äktenskapet till Neal som redan tidigare varit lite i svajning får sig nu en rejäl törn och Georgie vet inte riktigt vad hon ska göra när Neal och barnen faktiskt flyger iväg på den tänkta julsemestern. 
Nu börjar ett antal telefonsamtal mellan Georgie och Neal för att försöka laga en relation som är så otroligt viktig för Georgie. Men det är inte helt vanliga samtal - Georgie befinner sig i nutid, medans Neal befinner sig för femton år sedan.


Redan när jag läste första kapitlet så kände jag att det här kommer bli bra. Det här kommer jag att gilla. Men av anledningen som kallas sömn så hann jag bara läsa det där enda kapitlet första dagen. Sen kom nästa dag och några timmar senare så var boken helt enkelt slut. Jag stäckläste och kunde inte för allt i världen lägga ifrån mig boken. Som jag älskar den känslan. Sidorna bara flög förbi i rasande fart och jag älskar varenda minut, ja till om med varenda sekund av boken, Jag älskar hur Georgie tvingas rannsaka sig själv och hur hon beter sig mot Neal. Jag älskar att jag själv blir lite smått förälskad i Neal trots att han är raka motsatsen mot vad jag egentligen tycker om när jag läser om män. Fast egentligen är han nog ganska så lik mannen som jag faktiskt har valt att leva mitt liv tillsammans med så så där värst konstigt blev det nog inte ändå.
Det är en väldigt stillsam berättelse. Så på så vis påminner boken ganska så mycket om de andra böcker jag har läst av Rowell, De handlar helt enkelt om normala människor, med normala problem och normala lösningar på problemen. Sen gör det ju inte något för min del att just den här boken innehåller en magisk telefon. Allt blir ju alltid lite bättre med en liten gnutta magi.

3 anledningar till varför Komma fram är värd att krypa upp i fåtöljen med:

1. På grund av dess enkelhet och verklighetstogenhet. Konstigt för att komma från mig, jag vet men ibland är det precis vad man behöver.

2. Jag får julkänslor. Det är kanske inte vad man räknar med i oktober och kanske inte riktigt dags att få dem än heller men jag gillar det. Jag gillar att jag vill se snön falla. Jag gillar att jag vill ha det varma, ombonade hemmet (kanske inte Georgies hem - men svärmors) och så givetvis julkaksbak.

3. Georgies familj behöver få omnämnas. För jag älskar den trots dess knasighet. Vi har lillasyrran som är arton år. Vi har mamma som bryr sig så mycket om sina mopsar, men som egentligen är en väldigt bra mamma, och så har vi givetvis mamma nya man som bara är två eller tre år äldre än Georgie själv vilket givetvis leder till en ganska så konstig relation mellan de två. Men det är galet bra.

Komma fram får 5/5 i betyg av mig för så underbart bra är den.

Boken är utgiven av Gilla förlag och jag fick den på ett av bokmässans mingel. Så tack för boken.

Boken finns att köpa hos Adlibris & Bokus & Cdon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar