2015-10-01

Om bokmässan - en enkät

Den här enkäten hittade jag hos Enligt O och tänkte den kunde vara ett bra sätt att sammanfatta min bokmässa. Jag vet nämligen inte annars hur jag ska gå till väga för att få ihop det på bästa sätt.

Årets tema:
Fantasy! Jag har sprungit på så mycket fantasyrelaterat i år så det är inte klokt. Massor har jag lyssnat och de där tre stora fantasyförfattarna Green, Taylor och Pettersen har jag spanat in ett antal gånger. Det är också övervägande mängd fantasyböcker jag fick med mig hem, även om det blev lite annat också.

Årets bästa:
Så svårt - men jag tror att det får bli Conn Igguldens seminarium på söndagen. Han var verkligen duktig på att berätta och var väldigt rolig att lyssna till. Och eftersom han blev förra årets största besvikelse i och med att han inte kunde komma så känns det ju skönt att han fick bli bäst i år.

Årets tårar:
Jag har inte gråtit en enda tår under mässan och inte gått på några direkt sorgliga tillställningar. Det är helt enkelt inte det som lockar mig.

Årets roligaste:
Mhairi McFarlane var verkligen underhållande att lyssna till. Så nu tänker jag absolut ta och läsa något av henne.

Årets stjärna:
Åh, jag vet inte alls vad jag ska tycka och tänka här men för mig får det nog ändå vara Laini Taylor. Det var henne jag kände mig mest star-strucked inför att träffa. Men träffat henne har jag och kunde till och med byta ett par ord med henne.

Årets möte:
Det får nog bli samma för min del. Laini Taylor slår väldigt högt.

Årets fynd:
Gudar och monster som jag fick som recensionsexemplar av Bazar. Höstens mest efterlängtade bok är äntligen i mina händer.

Årets skarpaste:
Var och lyssnade på Tove Folkesson (som jag inte hade en aning om vem det var men jag lockades så av titlen på seminariet - Audition för resten av livet) och det var verkligen en väldigt positiv överraskning. Hon kunde det där med att underhålla sin publik och hon visste verkligen vad hon pratade om. Riktigt bra.

Årets mysigaste:
Nu kan jag givetvis inte för mitt liv komma ihåg vad samtalarna hette eller ens vad seminariet hette, men det handlade om Berättandes kraft. Bland annat inleddes det hela med att vi fick en saga berättad för oss och sen togs bland annat det där med Grej of the day upp som ni säkert har hört talas om om ni på något sätt befinner er i skolans värld. Väldigt mysigt seminarium i alla fall.

Årets sötaste:
Ingen aning ärligt talat. Jo förresten - mina anteckningsblock med Mumintrollet på. De är ju grymt söta för Mumin är ju söt.

Årets hoppsan:
Att när jag skulle checka ut från hotellet fick frågan om jag var Anna Höglund - den där författaren som skriver barnböcker. Tyvärr är det inte jag, men jag hade gärna velat vara hon. I alla fall så pass att hon klarar av att skriva böcker med framgång - det gör inte jag.

Årets äntligen:
Får väl vara Conn Iggulden då. Just för att han inte dök upp förra året.

Årets besvikelse:
Förra året köpte jag mig en väldigt fin Penguinmugg. Men jag ville så väldigt gärna ha en till. Så lyckan var stor när jag kom till The English Bookshop och såg att de hade muggarna i år igen - och att de dessutom hade min absoluta favoritklassiker Jane Eyre. Det var en "no brainer" att köpa den muggen (förresten så är jag tokig i muggar och behövde en ny mugg ungefär lika mycket som jag behöver nya böcker). Döm om min besvikelse när jag plockar upp muggen när jag kommit hem och inser att den är mycket, mycket mindre än den jag köpte förra året. Blev nästan lite ledsen i ögat.

Sammanfattningsvis så är jag så otroligt nöjd med min mässa. Första dagen var jag lite nere men det berodde nog på den där lilla förkylningen som gnagde i mig. Sen blev det bara bättre och bättre.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar