2015-10-27

PAX: Gasten av Åsa Larsson & Ingela Korsell & Henrik Jonsson



Omar, Selma och Nadia är kar i kyrkan en liten stund efter det att luciaövningen har gått av staplen. I väntan på skjuts så bestämmer de sig för att de ska leka Svarta Madame. Men leken går "bättre" än vad de hade väntat sig och redan samma kväll händer det mystiska saker för barnen. 
Barnen går i samma skola som Alrik och Viggo och när de får höra vad som har hänt så börjar de genast ana ugglor i mossen. Vad är det egentligen som har hänt?

Gasten

Oj, oj, oj... det här är nog helt klart den läskigaste boken i serien hittills. För en annan som sällan läser skräck så var det absolut ingen bra idé att läsa den när det var mörkt ute. Jag var helt enkelt tvungen att lägga ifrån mig boken en stund för det var så j*kla läskigt. Samtidigt är det ju läskigt på ett bra sätt. Visst det händer otäckheter men det är aldrig något som inte går att lösa.
I den här boken tycker jag inte att det är så mycket fokus på Alriks och Viggos hemförhållanden och inte händer det dem några konstiga saker i skolan heller. Det är absolut ingenting som jag har tyckt varit dåligt i de tidigare böckerna (snarare tvärt om) men det var ändå ganska så skönt att få den lilla andningspausen. Samtidigt är det ingenting jag tänker på medans jag läser utan det reflekterade jag över i efterhand.

3 anledningar till varför Gasten är värd att krypa upp i fåtöljen med:

1. För att den är läskig. Det var faktiskt helt okej att läsa en otäck bok. Sen är jag ju av den bestämda åsikten att kan man skriva bra för barn så berör det vuxna också. Det visar ju författarna helt klart att de klarar av. Sen tror jag absolut inte att boken är för läskig för barn. Barn mår bra av att få uppleva att vardagen kan vara otäck och läskig. Det är väl utmärkt att få lära sig det genom böcker istället för genom verkliga livet. Men det kan samtidigt vara bra att vara medveten om vad barnen har för bok i sina händer och kanske framför allt läsa tillsammans.

2. Alltså alla dessa svenska naturväsen som får hitta fram i dagsljus igen tycker jag är så roligt. För samtidigt som man läser en väldigt bra och spännande bok så får man lära sig något om vårt kulturarv. Det är väl fantastiskt så säg.

3. Jag tror jag har nämnt detta i alla de böcker jag har läst i serien, men alltså illustrationerna. De är halva nöjet... Jag älskar hur de är så fruktansvärt mörka och berättar en historien liksom hand i hand med orden.

Gasten får 5/5 i betyg av mig.

Tack Bonnier Carlsen för recensionsexemplaret.

Boken finns att köpa hos Adlibris & Bokus & Cdon.

2 kommentarer:

  1. Den här serien börjar jag verkligen bli nyfiken på!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är jättebra så jag tycker absolut att du ska läsa den.

      Radera