2015-11-05

Gudar och Monster av Laini Taylor

Varning! Innehåller med största trolighet någon spoiler så jag föreslår att ni som inte har läst Mörk ängel plockar upp den och börjar läsningen av den här fantastiska serien.



Sakta men säkert börjar Karous och Akivas sidor närma sig en vapenvila och ett samarbete för att lyckas ta över makten från änglarnas brutala kejsare. Men i samma veva invaderas jorden av en himmelsk härskara i form av just den onde kejsaren. Hur ska Karou och Akiva kunna stoppa honom från att skaffa massförstörelsevapen för att förinta Eeretz. Och framför allt ska Karou och Akiva kunna hitta hem till varandra igen efter allt som har hänt dem emellan.

Gudar & monster (Inbunden)

Som jag har längtat efter slutet på den här serien. Det är en sådan där serie som jag liksom älskar av hela hjärtat. Så äntligen har jag nu läst tredje delen, Gudar och Monster. Konstigt nog tog boken väldigt lång tid att läsa för mig. Det berodde nog delvis på att jag ville att den skulle vara, men också hamnade jag tråkigt nog lite i en lässvacka i samband med att jag skulle plocka upp den. Trots det så tycker jag så fantastiskt mycket om den. Den innehåller allt det som jag tycker så mycket om från de första böckerna och samtidigt får jag lite mer förklaringar till varför kriget mellan kimärer och änglar har börjat från första början och lite hur allting med parallella världar hänger ihop. Det är så roligt att läsa. Däremot tycker jag att det lämnas vissa trådar lösa som jag kanske gärna hade velat ha lite mer förklaringar till. Dessa kan också bero på att det var över ett år sedan jag läst del ett och två och jag har naturligt nog glömt bort vissa detaljer.
Nu tror jag mig kunna gissa att det mycket väl skulle kunna komma fler böcker som handlar om den här världen och kanske till och med om Karou och Akiva. Slutet är absolut tillfredsställande men öppnar ändå upp till en fortsättning. Snyggt gjort....
På det stora hela så är det helt enkelt en fantastisk serie som inte lämnar mycket att önska.

3 anledningar till varför Gudar och Monster är värd att krypa upp i fåtöljen med:

1. Vem vill inte läsa om en episk kärlekshistoria i Romeo och Julia format. Motiven är gamla men berättelsen är helt ny och fantastiskt fantasirik, underhållande och romantisk. Krydda sen med lite action så kan det inte bli fel.

2. Jag gillar hur hon ställer saker på sin spets lite och verkligen ifrågasätter vad som är rätt och vad som är fel och vad som framför allt krävs för att förändra en nedåtgående spiral som bara mynnar ut i förstörelse. Hur förlåter man?

3. Jag tycker att slutet är riktigt, riktigt bra. Kanske till och med genialiskt. Jag blir kanske inte helt tillfredsställd vad det gäller vissa romantiska aspekter men som jag skrev ovan - slutet öppnar för med.

Gudar och Monster får 5/5 i betyg av mig

Tidigar böcker heter Mörk ängel och Blod och Stjärnstoft. Båda lika bra som denna (om nästan inte bättre).

Tack Bazar förlag för recensionsexemplaret.

Boken finns att köpa hos Adlibris & Bokus & Cdon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar