2016-01-01

Bästa böckerna 2015

Och så till det vi alla har väntat på. De bästa böckerna jag läste under 2015. Jag har läst väldigt mycket väldigt bra och det är några böcker som sticker ut lite extra.

Romaner:

  • Jag heter inte Miriam av Majgull Axelsson
  • Sången från havet av Katherine Webb
  • Livet efter dig av Jojo Moyes
  • All the bright places - Jennifer Niven
  • Skuggan av ett år - Hannah Richell
  • Mina drömmars stad - Per Anders Fogelström
Fantasy:
  • Mistborn: Sista riket av Brandon Sanderson
  • Odinsbarn av Siri Pettersen
  • Athenas tecken av Rick Riordan
  • Slända i bärnsten av Diana Gabaldon
  • Den unga eliten av Marie Lu
Deckare:
  • Silkesmasken av Robert Galbraith
  • Nattfilm av Marisha Pessl
  • Lotus Blues av Kristina Ohlsson
  • Stöld av babian av Anna Karolina
  • Par i brott av Agatha Christe
Barn och ungdomsböcker:
  • Den ökända historien om Frankie Landau-Banks av E.Lockhart
  • Rasmus på luffen av Astrid Lindgren
  • Anna och den franska kyssen av Stephanie Perkins
  • Sagan om Turid: Kungadottern av Elisabeth Östnäs
  • Matilda av Roald Dahl
Och ska man då välja bara en bok som slår all annan läsning i år, jag då får vi vända oss till kategorin Romaner. Jag har inte läst massor av romaner men de jag har läst har varit fantastiskt bra och skulle förmodligen kunna bli bästa lästa boken allihopa. Men ska jag bara välja en så blir det Jag heter inte Miriam av Majgull Axelsson. Så fantastiskt bra bok som jag älskar så otroligt mycket. Och missminner jag mig inte så är det andra året på raken en historisk roman vinner mitt pris för bästa boken. Så kanske skulle jag satsa lite mer på att läsa romaner. Eller kanske inte, för de där riktigt bra romanerna kräver så mycket emotionellt av mig så jag "orkar" inte läsa dem alldeles för ofta. Fantasy blir mer en verklighetsflykt för mig och det behöver jag det också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar