2016-02-13

Vem som helst utom Ivy Pocket av Caleb Krisp



Ivy Pocket är tolv år gammal och jobbar som jungfru till Grevinnan Carbunkle. Eller rättare sagt gjorde hon det tills alldeles nyss. Ivy är utmärkt duktig på sitt jobb men det verkar som om grevinnan inte riktigt är beredd på att hålla med om det och har därför lämnat henne ensam i Paris alldeles utfattig. Men eftersom Ivy är så talangfull så har hon snart skaffat sig ett nytt jobb. Hon har fått i uppdrag att leverera en väldigt speciell diamant till en flicka i England. Inte fullt så lätt som det låter så det är väldigt tur att Ivy är kapabel till nästan allting.

27400266

Det här är en helmysig bok på alla sätt och vis. Ivy är en störtskön karaktär som jag älskar att läsa om. Hon påminner faktiskt mig en hel del om Pippi Långstrump. En föräldralös flicka som ljuger lite mer än vad som är brukligt och som kan stå på egna ben. Nu är i och för sig inte Ivy starkast i världen och hon är inte alls så kapabel som hon själv vill tro. Det är snarare så att det händer en helt del märkvärdiga och oturliga saker runt Ivy som kanske inte hade behövt hända. Och det är nog det som gör läsningen så bra.

3 anledingar till varför Ivy Pocket är värd att krypa upp i fåtöljen med:

1. Illustrationerna. En bok som innehåller så fina illustrationer klarar alltid av att hålla fast mig lite mer. Jag kan sitta väldigt länge och titta på de fina bilderna och bara njuta.

2. Det här är en rolig äventyrsbok. Lite som en gåta med ett magiskt halsband med en väldigt speciell diamant. Det är klart att det kommer hända mystiska saker då. Här får vi möta en ny slags varelse som jag aldrig har hört talas som tidigare i alla fall och de är ganska så otäcka. Eller hade i alla fall om Ivy inte hade varit en så underbart karaktär som helt enkelt inte kan erkänna att något är otäckt.

3. Hela boken är helt enkelt en orsak i sig. Den är rolig, den är spännande, den har illustrationer och lite magi. Right up my alley... så att säga!

Vem som helst utom Ivy Pocket får 4/5 i betyg av mig och jag hoppas så att nästa del snart kommer att översättas.

Tack Modernista för recensionsexemplaret.

Boken finns att köpa hos Adlibris & Bokus & Cdon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar