2016-06-25

Krigstid av Elisabeth Östnäs

Denna recension kan innehålla spoilers från tidigare del i serien.



Hela Turids by är nedbränd. Varjagerna kom och Turid tvingades gömma sig i skogen tillsammans med sin slav Unna. Hennes enda tröst just nu är att försöka ta sig till Frode som är hennes trolovade och se om han fortfarande vill ha henne. Samtidigt drivs hon av hämndbegär.

Sagan om Turid. Krigstid (Inbunden)

Jag tyckte väldigt, väldigt mycket om första boken i serien om Sagan om Turid - Kungadottern. Det var en bok som jag plockade upp lite på chans på bokmässan förra året och som jag i slutet kom att älska. Men den boken slutade med en riktig cliff-hanger så väntan och längtan har varit stor efter fortsättningen. Nu är den dock läst och jag blev inte det minsta besviken trots ganska stora förväntningar. Visst, jag kan kanske inte påstå att jag blev fullt lika hänförd av fortsättningen, men det beror på att jag nu visste vad jag skulle vänta mig. Men återigen möts jag av en väldigt välskriven historia som känns trovärdig, lärorik, spännande och gripande. Det är precis vad jag vill ha i en bok. Jag tycker att Turid som karaktär växer. Ibland är hon lite bister och butter och inskränkt, men hallå - hon är tonåring. Däremot tycker jag nog inte att hennes sorg får tar så stor plats. Den borde egentligen vara en mycket större del av henne eftersom hon förlorar i stort sett alla som betyder något för henne.
Unna som karaktär gillar jag. Framför allt gillar jag hur hon som träl porträtteras och jag tycker absolut att det är viktigt för den något yngre generationen (och min med för den delen) få en förståelse för hur man kunde äga andra människor och hur dessa betraktades som mindre värda en kreatur. Det är väl i och för sig en ögonöppnare som många i samhället skulle behöva få.

3 anledningar till varför Krigstid är värd att krypa upp i fåtöljen med:

1. För att boken verkligen ger en inblick i livet under svenska/danska vikingatiden. Det ges en inblick i asatron, i vidskepelse och i seder och bruk. Personligen är jag ju så himla intresserad av allt det där så det passar mig helt klart perfekt.

2. Tidigt i boken stöter Turid och Unna på Det vandrande folket. Detta folkslag ger i alla fall mig vibbar av romer och det var en väldigt intressant aspekt av boken. Anledningen är väl kanske först och främst till att även i en tid då man trodde på väldigt många olika gudar, seder och i stort verkade ganska så förstående för varandra (i alla fall får jag den uppfattningen när jag läser boken) så betraktas detta rotlösa folk som bringare av otur och blir många gånger bortkörda från byar.

3. Jag har alltid haft ett litet gott öga till bersärker. Inser själv att det är en väldigt udda sätt att uttrycka sig men det jag menar är att jag tycker det är fascinerande att läsa om. Av någon anledning gillar jag att läsa om hur olika människor beter sig i krigssituationer. Udda, jag vet men jag kan inte hjälpa det.

Krigstid får 4+/5 i betyg av mig.

Tack Berghs förlag för recensionsexemplaret.

Tidigare bok i serien är Sagan om Turid Kungadottern.

Boken finns att köpa hos Adlibris, Bokus och Cdon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar