2016-08-27

Sommaren i bokspeglen

tumblr photography flowers hipster - Google Search:

Även om kanske inte sommaren är helt slut ännu, i alla fall inte i min lilla hörna av sydöstra Sverige så tänkte jag ändå försöka sammanfatta sommarens läsning lite grann. För det har verkligen varit en sommar full med läsning. Jag har helt enkelt läst massor. Så för att sammanfatta det hela lite så har jag radat upp med ett antal punkter att besvara. Får se hur detta ska gå...???

Sommarens antal:
49 böcker så här långt. Kan mycket väl bli åtminstone en till. Så 50 böcker på tre månader är ganska otroligt mycket.

Sommarens genre:
Förvånansvärt så skulle jag nog vilja säga deckare här. Jag har brukar visst läsa en eller annan deckare i vanliga fall men den här sommaren har det blivit massor, och jag har känt behov av att läsa otäcka, krypande deckare vilket inte brukar hända så där värst mycket. 16 av böckerna i sommar kan räknas till deckare/thriller.

Sommarens läskigaste:
Jag läste av en händelse Alex Marwoods Granne med döden nu i sommar. En sådan där bok som jag tog upp lite på chans. Men den var definitivt otäckt obehaglig och väldigt läskig på sina ställen. Den är dock väldigt tätt följd av Barn 44 av Tom Rob Smith som är läskig på ett helt annat sätt. Just för att man vet att det finns en sanning bakom alla tortyrmetoder.

Sommarens roligaste:
Tricky Twenty-two! Som vanligt roas jag alltid av Janet Evanovich böcker. Det är sådär tokroligt så det nästan egentligen är dåligt roligt. Men jag skrattar högt ändå.

Sommarens ljudboksupplevelse:
Att lyssna på Muminböckerna upplästa av Tove Jansson. Jag älskade dem när jag läste dem men tror nästan att jag älskar dem ännu mer efter att ha lyssnat på dem också. Överlag är jag glad att jag hittat lite favoriter på Spotify.

Sommarens fantasy:
Kraften av Siri Pettersen är sista delen i Korpringarna och vilken avslutning hon har fått till på triologin. Så otroligt bra, fint, spännande, romantiskt, hemskt och verkligt. Jag älskar serien och mest älskar jag nog faktiskt denna sista boken.

Sommarens vackraste:
I form av illustrationer så blir det helt klart Nordiska gudar av Johan Egerkrans. Har ännu inte fått till någon recension på denna men när den kommer så blir det definitivt lovord av alla vackra illustrationer, av omslaget som påminner mig om juteväv men givetvis om det intressanta innehållet.

Sommarens nya författare:
Har stött på en hel del för mig nya författare under sommaren som jag tänker ge fler chanser. Men Alex Marwood toppar nog denna listna.

Sommarens nyhet:
Jag måste nog ändå säga Harry Potter and the Cursed Child av J.K Rowling här. Det är Hogwart, det är magi och det är en fantastisk känsla. Dessutom är det ju en nyhet i sig för mig att läsa ett manuskript. Det var jag positivt överraskad av.

Sommarens klassiker:
Har blivit dåligt läst vad det gäller klassiker. Eller det beror helt på vad man räknar till klassiker. Jag har ju läst/lyssnat på väldigt många barnklassiker och de måste ju räknas de också. Bäst är nog ändå Kometen kommer av Tove Jansson. Eller Nya hyss av Emil i Lönneberga av Astrid Lindgren. Jag har verkligen fått en lite annan syn på Emil efter den här omlyssningen. Kräver ett inlägg för sig tror jag.

Sommarens sämsta:
Glasblåsarns barn av Maria Gripe var inte riktigt någonting för mig trots att jag verkligen trodde att det skulle vara det. Den var för luddig och konstig för min smak helt enkelt.

Sommarens bästa:
Granne med döden eller Kraften vinner nog den här kategorin. Båda är så fantastiskt bra och så väldigt olika så det är svårt att sätta den ena före den andra. Tycker ni ska ta och läsa båda två...

OBS! Med sommaren menar jag juni, juli och augusti...

6 kommentarer:

  1. Du verkar ha haft en bra lässommar. Jag gjorde ett inlägg om min läsning under semestern, men tänker göra ett om sommarens läsning också. Håller med att sommaren är juni, juli och augusti så än finns det tid. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har verkligen haft en bra lässommar. Kanske inte läst jättemånga fullpottare men väldigt många bra böcker ändå. Sen lite nya favoriter, lite omläsningar och lite lättsamt. Så jag är helt klart nöjd. Och ett par böcker till lär jag väl hinna med. Räknar med minst en till i alla fall.

      Radera
  2. Vilken kul sammanställning. Får jag använda mig av den på min blogg? Länkar i så fall naturligtvis tillbaka till dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det får du jättegärna göra. Bara roligt. Men som sagt länka gärna så jag kan läsa om din läsning.

      Radera
    2. Tackar! Absolut, det ska jag göra.

      Radera