2016-08-10

Veckans bokbloggsfråga: vecka 32

Veckans bokbloggsfragaDen här veckan handlar veckans bokbloggsfråga om böcker som terapi. Som vanligt är det Barnboksbloggen som håller i denna inläggsserie.

Har du någon erfarenhet av att böcker har hjälpt dig må bättre i vissa skeenden i livet? Finns det några speciella böcker, författare eller genrer som du återkommer till när du har drabbats av sorg, känner dig ledsen/arg/glad/förvirrad eller någon annan känsla? Kan du tipsa om några sådana böcker som har betytt extra mycket för dig i olika känslostämningar och situationer i livet? 

Jag kan väl inte säga någon specifik bok som har hjälpt mig rent känslomässigt, mer än själva läsandet. När jag är riktigt ledsen och bearbetar sorg så hjälper det absolut att läsa. Men vad jag läser är av undan underordnad betydelse. För mig är det viktiga att få fly fältet, få fly mina egna tankar och få vara någon annan stans. Däremot vill jag oftast inte läsa en bok som ligger för nära verkligeheten. Till exempel läste råkade jag läsa min första Lucy Dillon bok precis efter att jag hade fått ett missfall och boken handlade om ett par som försökte skaffa barn och ett som blev gravida. Det var inte någon bra kombination.
Vid jobbiga tillfällen fungerar oftast även omläsning väldigt bra enligt min mening. Det är då det är som bäst att återknyta till gamla favoriter och söka tröst hos.

4 kommentarer:

  1. Håller med dig att det kanske inte spelar någon roll vad man läser, att läsa är ett bra sätt att fly verkligheten en stund.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, och när man mår riktigt dåligt så är det ibland till och med räddningen.

      Radera
  2. Det finns ju två sätt som biblioterapi funkar på, och det ena sättet är ju det där att få "komma undan" en stund.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja och det där att "komma undan" är så viktigt ibland.

      Radera