2016-09-13

100 år

Bildresultat för roald dahlIdag den 13 september är visst dagen då Roald Dahl skulle ha fyllt 100 år. Nu blev han visst enbart 74 år men det spelar ju inte så stor roll i det hela - det viktiga är hans författarskap.
Jag tillhör den klump av människor som inte läst någonting av Dahl under min uppväxt. Inte en endaste bok faktiskt och det är ju lite fantastiskt i sig. Däremot kommer jag ihåg prat om Häxorna och om Matilda, men nej, dessa böcker lockade inte mig. Hör här... Häxorna ville jag inte läsa för jag tyckte faktiskt inte om övernaturliga varelser. Man kan väl säga att jag har kommit en bit sedan dess.

Då är den stora frågan. Nu då? Har jag läst någonting av Dahl nu? Och svaret är ja - det har jag gjort. Förra året var jag inne i en riktig barnklassiker period - mycket på grund av att på min arbetsplats fanns det ett barn- och ungdomsbibliotek. Jag har läst Kalle och Chokladfabriken, jag har läst Matilda, jag har läst James och jättepersikan. Och jag har tyckte väldigt bra om dem allihopa - men sen hände det inte mer.

Så målet i framtiden måste ju helt klart vara att läsa mer av Roald Dahl - för där finns ju så otroligt mycket att välja på. Så nu ber jag er - tipsa mig med era favoriter av författaren. I vilken ände ska jag börja och vilken bok får jag absolut inte missa.

Häxorna (inbunden)Den fantastiska räven (inbunden)Herr och fru Slusk (inbunden)SVJ (inbunden)

4 kommentarer:

  1. Jag vet att jag gillade SVJ när jag var liten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är väl i allra högsta grad aktuell just nu med tanke på att den ska gå på bio. Det verkar som en mysig historia som jag nog får kolla upp lite närmare. Tack för tipset!

      Radera
  2. Läste en del av Dahl under augusti. Skrev ett inlägg om det idag, https://vadvilaser.wordpress.com/2016/09/13/roald-dahl-100-ar/. Kanske kan ge några tips.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan det säkert göra, ska ta och kolla in länken.

      Radera