2016-09-12

Mörkermagiker av Jerker Hultén



Nu närmar sig slutstriden mellan mörkermagikern Molgor och den goda sidan där Vera Drakhjärta och Albin Hamnskiftare står i spetsen. Men först måste Vera och Albin ge sig ut på varsitt sista uppdrag för att ta reda på fakta för att kunna besegra Molgor. Till sin hjälp har de syskonen Agata och Rurik och givetvis druiden Gillis.

Mörkermagiker (Inbunden)

Jag tycker att den här serien är så bra. Den har allt som en fantasyserie för barn ska ha och faktiskt lite till. Mer om mer ser jag styrkorna i genusmedvetenheten i berättelsen. Det är riktigt befriande att läsa om alla starka karaktärer och det görs absolut ingen skillnad på flickor och pojkar. De ha alla olika gåvor och styrkor, de är alla lika viktiga för historien och det känns så väldigt medvetet skrivet samtidigt som det känns helt naturligt på något sätt. Stort plus i kanten för det.
Berättelsen i sig är kanske inte jätte nyskapande utan på det stora hela så finns dragen där från Sagan om Ringen. Det är den onda magikern som ska besegras - istället för magiska ringar så finns det magiska stavar. Här finns alla möjliga djur och odjur och väsen som slåss på de olika sidorna. Givetvis så tycker jag bäst om drakarna - så är det alltid, men det finns många mer att fästa sig vid.
Tyvärr kan jag ibland känna att vissa fraser och fakta upprepas till det oändliga. Bland annat så blir Agata extra stark när hon nynnar eller sjunger en viss sång. Detta upprepas precis varje gång det är dags att slåss. Jag som läsare förstår att hon måste sjunga för att bli stark, jag måste inte läsa det precis varje gång.  Men på det stora hela är det här bara små petitesser och jag kan ha lite överseende med det.
Det mesta om den här boken och serien har jag nog sagt nu, och jag tycker absolut att ni ska ge den en chans. Framför allt så tror jag att den lämpar sig ypperligt för högläsning där hemma med era barn. Själv kommer jag definitivt att högläsa den om sisådär en 10 år för mitt barn.

3 anledningar till varför Mörkermagiker är värd att krypa upp i fåtöljen med:

1. En spännande bok om magiska väsen, ett krig mot en mörkermagiker och givetvis lite magi på det. Det blir helt enkelt bra då.

2. Upplyftande att läsa en så pass genusmedveten bok/serie. Det är så snyggt uttänkt och känns så naturligt. Så här borde alla barnböcker som säger sig vara genusmedvetna fungera. Här finns absolut inga stereotypa könsroller.

3. En sak som jag nog inte har nämnt någonstans är att alla även är jämlika oavsett ålder. Visst är Albin och Veras föräldrar oroliga för dem när de ger sig ut på sina äventyr, men de litar på deras omdömen, de lyssnar på vad de har att säga och behandlar dem som jämlikar. Alla är viktiga, liten som stor, tjej som kille, monster som människa.

Mörkermagiker får 4/5 i betyg av mig.

Tack Idus förlag för recensionsexemplaret.

Boken finns att köpa hos Adlibris, Bokus och Cdon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar