2016-09-03

När en bok verkligen provocerar

Jag håller som bekant på att läsa Den mörkaste hemligheten av Alex Marwood och är det något jag märkt med författaren är att hon verkar skriva karaktärer som inte alltid är så lätt att tycka om och som väldigt mycket provocerar mig som läsare. Karaktärern Sean som också också ska föreställa fader i boken tycker så här om sin 17-åriga dotter:
"Milly kommer snart att dra storlek fyrtiotvå om hon inta aktar sig, och då kommer ingen att så mycket som titta åt henne... mer än sådana som tänder på överviktiga."
Det är sexistiskt och det är vidrigt. Värst med det hela är att han inte behåller tankarna för sig själv utan berättar för dottern att hon minsann får sluta äta av det rostade brödet. Sådana här citat får det att krypa i mig.

2 kommentarer:

  1. Är boken skriven så att man förväntas gilla Sean eller är han grisen som får dottern att göra uppror? Det kan ju finnas en poäng i att en person får vara vidrig om det för historien framåt. Men jag har inte läst den här boken, så jag vet ju egentligen inte vad jag svamlar om ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst finns det ett syfte och Sean är inte alls en sympatisk person. Men jag blir ändå väldigt provocerad när jag läser sådana här stycken. Vissa böcker är ju dock till för att väcka liknande känslor och den här och tidigare böcker jag läst av författaren spelar väldigt mycket på läsarens känslor. Så egentligen är det väl precis som det ska vara.

      Radera