2016-09-24

Vem är du i Harry Potter

Lyran har påbörjat en ny form av bokinlägg: Vem är du i....? Det går helt enkelt ut på att varje vecka kommer hon upp med en ny serie/bok/film där man sen ska förklara själv vem man själv anser sig vara mest lik.
De två första veckorna missade jag lite/hade lite svårt för att svara men nu när vi har kommit till tredje omgången så blev det helt enkelt väldigt lätt.

Vem är du i Harry Potter?



Förmodligen kan ni gissa er till mitt svar! Det är såklart Hermione. Likheterna är många skulle man kunna säga och boknörderiet är bara toppen på isberget och den mest synliga likheten. Vi är båda ganska så smarta (okej, hon slår mig med hästlängder) men vi tar vår mesta kunskap från det vi läser och sedan memorerar det. Lojaliteten mot våra vänner är också något vi har gemensamt, precis som vårt mod där vi vågar tycka och tänka lite utanför boxen.
Däremot har jag vissa egenskaper även från Ginny - det här att vara lite mer av en pojkflicka, ganska så tuffa (i alla fall i yngre åldrar för min del) attityden, och en konstig tunghäfta när man möter någon man tycker om.
Att vara lite uppe i det blå i vissa sammanhang kan jag också vara så där hittade jag ett karaktärsdrag som passar in på Luna också. Men som sagt, mest Hermione.

2 kommentarer:

  1. Ett väldigt bra svar, även jag kan känna igen mig i alla tre tjejerna

    SvaraRadera
  2. Tackar! Jag tror anledningen till att man kan känna igen sig i så många av Rowlings karaktärer är för att det är trovärdiga karaktärer hon har skapat, där vänskap, lojalitet och tillit är viktiga egenskaper.

    SvaraRadera