2016-12-28

Lista över 2016

jpaddey: Recent commission for a lovely girl named Mély. Check...

Dagens inlägg och också första delen i att sammanfatta ett år av läsning blir den där listan som Kulturkollo satt ihop och som jag läst hos massor av er. Jag ska också ge den ett försök.

Årets mest oväntade: Att jag lite har fastnat i deckarträsket igen efter att knappt ha läst en deckare på flera år. Nu i höst har det blivit några stycken.
Årets klassiker: Madicken av Astrid Lindgren. Jag har faktiskt inte läst så många klassiker i år mer än Astrid Lindgrens. Jo jag har visst läst och älskat En förlorad värld av Evelyn Waugh också.
Årets nock out: Björnstad av Fredrik Backman utan konkurrens.
Årets kvinnokamp: Black Widow av Margaret Stohl. Okej kanske inte hur man först och främst tänker när man tänker kvinnorkamp men som vanligt är jag dålig på att läsa den typen av litteratur. Och så kan man ju också se det som att superhjälten från Avengers faktiskt slåss om än på andra sätt och så tycker jag i alla fall att fler kvinnliga superhjältar vore helt okej.
Årets gråtfest: Det har blivit några stycken men Breven från ön av Jessica Brockmole gräts det ganska så mycket till.
Årets gapflabb: Någon av Janet Evanovich böcker. Har läst några stycken och på sina ställen har jag skrattat rätt ut.
Årets historiska: Ljuset vi inte ser av Anthony Doerr. Helt fantastiskt bra bok som kunnat platsa in på många punkter.
Årets obehagligaste: Barn 44 av Tom Rob Smith. Herre j*vlar var den var obehaglig på sina ställen, men så vansinnigt bra.
Årets grafiska: Lumberjanes är väl i stort sett det enda grafiska jag läst i år - nästan i alla fall. Men bra var det och jag tänker absolut att jag skulle fortsätta på serien.
Årets nya bekantskap: Stefan Ahnhem eller Alex Marwood. Två riktigt bra deckarförfattare som jag ser fram emot att läsa mer av.
Årets utmaning: Att rensa i bokhyllorna var min utmaning för i år och det har gått över förväntan bra. Hur bra tänker jag återkomma till i ett annat inlägg.
Årets tegelsten: Kraften av Siri Petersen. En riktigt bra avslutning på en riktigt bra serie.
Årets återseende: Melina Marchetta är en riktigt bra författare och i år återsåg jag henne genom att läsa Francesca. Den tycker jag ni ska ta och spana in.
Årets aldrig mer: Tror faktiskt inte att jag har någon. Jag tänkte först Leigh Bardugo efter att ha avslutade hennes Grisha-triologi. Men sen kom alla lovord om hennes andra serie och jag läste Högt spel och förälskade mig i den boken. Så man ska aldrig säga aldrig.
Årets huvudperson: Hercule Poirot för att jag helt enkelt ofta återvänder till honom och jag älskar honom. Det har blivit några böcker om honom lästa i år.
Årets filmupplevelse: Jag tittar ju ytterst sällan på film och har lite svårt för att komma ihåg vad jag sett. Borde kanske skriva en filmdagbok också. Men har sett Inside out och den gillade jag i alla fall väldigt mycket.
Årets kan-inte-släppa-den: Granne med döden av Alex Marwood.
Årets skämskudde: Flickan från tjugotalet av Sophie Kinsella. Men skämskudde på ett positivt och väldigt roligt sätt.
Årets lyckopiller: Rick Riordan. Kan ta vilken av hans böcker som helst och jag bli lycklig av att läsa.
Årets debut: Eremiten av Thomas Rydahl
Årets citat: Hämtas ur Ljuset vi inte ser av Anthony Doerr och lyder "Luften är ett bibliotek och ett arkiv över alla liv som levts, alla yttranden som fällts, och varenda utsänt ord ekar fortfarande där inne."
Årets TV-serie: Vänner! Vilket sällskap jag haft under många amningstimma. Omnämnas måste ju som vanligt även Game of Thrones göras och i år även Dödligt vapen.
Årets titel: Det är inte jag det är du av Mhairi McFarlane

Jag väljer att avsluta min lista där även om det finns gott om punkter som jag inte tagit upp. Men det kommer fler utvärderingar, statistik och årets bästa av olika slag. Så stay tuned....

4 kommentarer:

  1. Du tog hela listan ser jag. Min blev mycket kortare. Jag hamnade i historiska romaner i år tillsammans med deckare. Det är lätt att hamna i lästräsk när det flyter på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej jag hoppade över massor av punkter, om karaktärer och kyssar och sådant som jag inte riktigt lägger på minnet.

      Radera
  2. Flickan från tjugotalet tyckte jag ändå om, även om det var ett tag sen jag läste den! Minns att tårarna rann, så den måste ha berört mig på något sätt iaf.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte mycket om Flickan från tjugotalet. Hon är en duktig författare Kinsella som kan både få en att skratt och gråta och däremellan skämmas ögonen ur sig. :P

      Radera