2017-02-05

Några tankar en söndag


Alexia Udriste:
  • Läslusten är verkligen på topp och jag kan inte annat än älska det. Visst jag hinner inte sitta ner och läsa så mycket fysiska böcker men min hörsel får i alla fall tillgodogöra sig massor av litteratur av blandad kvalitet. Faktiskt inga höjdarböcker den här veckan, men ibland måste väl det också hända.
  • Rudyard Kipling har visst fått nobelpriset i litteratur. Jag måste undra varför. Djungelboken var verkligen inte min grej måste jag erkänna. Visst det kan ha något att göra med att jag lyssnade och var lite ofokuserad vid vissa tillfällen, men samtidigt hade jag kanske inte varit ofokuserad om boken hade fängslat mig. Styckena med Mowgli gick väl an men alla de där små berättelserna emellan passade mig inte alls. Men det är bara att kryssa av och gå vidare. Jag kan i alla fall säga att jag har läst den.
  • Och på tal om Nobelpristagare så är jag äntligen, äntligen igång och läser Selma Lagerlöf. 
  • Något jag är vansinnigt efter med för tillfället är recensioner. Jag har säkert en hög om minst 20 böcker som borde recenseras. Det är dock bara att inse att alla dessa inte kommer att bli recenserade. Jag ska försöka mig på att göra några snabba minirecensioner, och några författarerecensioner, men får nöja mig med det. Huvudsaken för mig just nu är att recensionsexemplaren får en ordentlig recension. 
  • Dödens märke av Veronica Roth är den bok jag för tillfället håller på att läsa. Tyvärr vet jag inte vad jag ska tycka så här långt. Den är väl inte direkt dålig på något sett, men den lockar och pockar inte heller på min uppmärksamhet. Det är nog det där med att jag vet att det är sci-fi och att jag därför har svårt att verkligen ge den en chans. Jag kan vara lite tjurskallig på det sättet. Nåja, några sidor till ska jag ge den så får jag väl bestämma mig efter det.
Nu ska jag ta och avsluta den här veckan. Förmodligen med några timmar Jerusalem och onödigt tråkiga men beroendeframkallande mobilspel = läggning av dotter.

2 kommentarer:

  1. Har just köpt Insurgent och Divergent av Veronica Roth på second hand. Jag gillar sci-fi men är ändå inte säker på att Roth är något för mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har läst Divergent-triologin och tyckte för all del om den, men är endå väldigt skeptisk.

      Radera