2017-02-01

Svindlande höjder av Emily Brontë



En mörk historia om kärlek, syskonskap, ödslighet,bortskämdhet, hämndlystnad och ondska. I den här berättelsen får vi möta Heathcliff som kommer till gården Wuthering Heights, mitt ute på den engelska heden, som fosterbarn. Där växer han upp tillsammans med Cathrine - som blir till hans stora kärlek.


Svindlande höjder

Jag hade lite koll på vad den här boken handlade om innan jag började läsa, men jag var inte på något sätt beredd på vad jag fick i min hand (egentligen mina öron). Det här är en så otroligt mörk berättelse och man skulle kunna analysera den sönder och samman, vilket förmodligen också har gjorts ett antal gånger sen den kom 1847. Jag ska försöka att inte analysera för mycket, men några tankar ska jag ändå försöka få ner.
För det första; jag tror helt ärligt inte att det finns en enda karaktär som jag blir det minsta förtjust i. Där finns ganska så många men de är alla själviska, hysteriska eller bara rent av elaka och onda. Jag kan möjligtvis ha överseende med syskonen Linton, men det är också de enda och deras roll i berättelsen är heller inte de mest framträdande. Och Heathcliffs och Cathrines så kallade kärlek ger jag egentligen inte mycket för. Jag skulle gärna ha låtit dem få varandra och gömt undan dem i en grotta någon stans.
Inte heller miljöerna beskrivs som speciellt himlastormande. Just Wuthering Heigts beskrivs som en ganska så förfallen och skitig gård,
Trots detta så kan jag inte låta bli att bli fullständigt fascinerad av berättelsen. Den trollbinder mig och jag kan inte sluta lyssna. Jag skulle till och med kunna säga att jag älskar berättelsen. Kanske är det just allt det där som absolut inte är vackert som gör det så bra, kanske är det just det faktum att människorna visar hur människor kan bli när de inte visas respekt, eller för den delen får för mycket som de vill ha det. Visst är det överdrivet ibland kan jag tycka. För inte dör man av ett brustet hjärta. Men ändå...
Så vill ni ha en lite annorlunda klassiker, eller för den delen kärlekshistoria tycker jag absolut att ni ska ta och plocka upp den här. Men den är inte alls vad jag tänkte mig i alla fall, som i och för sig sätter Jane Eyre som bästa boken någonsin trots att även den är väldigt mörk. Denna är mörkare och på många sätt väldigt mycket osundare.

Svindlande höjder får 5-/5 i betyg.

Boken finns att köpa hos Adlibris & Bokus & Cdon.

4 kommentarer:

  1. Svindlande höjder är en av mina favoritklassiker. När jag hade läst den hade jag förväntat mig en romantisk historia a la Jane Austen, men det kan man ju inte påstå att det är. Kanske därför som jag tycker om den så mycket :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Likheten till Austen hade jag nog också förväntat mig lite, men som du säger finns det inte ett spår av den. Men så bra ändå... om inte bättre.

      Radera
  2. Det är min favoritklassiker hittills :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan absolut förstå det. Men jag föredrar ändå Jane Eyre...

      Radera