2017-02-08

Veckans bokbloggsfråga v 6

Idag är en vara inne och läsa dag. Snön yr utanför fönstret och vintern verkar ha kommit på riktigt till sydöstra Sverige. Eller i alla fall hoppas jag på lästid. På att dottern kan få ro till att sova mer än en halvtimme i stöten och sen vara vaken 1-2 timmar. Det resulterar efter ett tag i en väldigt gnällig bebis och en trött mamma.
Just nu sover hon i alla fall och innan jag sätter mig med en bok så ska jag försöka svara på Veckans bokbloggsfråga inne hos Barnboksbloggen.

Har du funderat på vilken målgrupp din bokblogg har? Skriver du för andra vuxna, för barn och ungdomar, för föräldrar, lärare, bibliotikarier... vilka vill du ska läsa din blogg? Gör du något speceillt för att just den målgruppen ska hitta din blogg och känna sig hemma där?

Svar nej... Jag har ingen speciell målgrupp i tanken när jag skriver, möjligtvis med undantag av andra bokbloggare. På det sättet blir det kanske en lite snäv läsarskara vilket på sätt och vis är lite synd. Jag tänker inte på detta när jag skriver. Däremot har jag funderat lite på ibland att jag skulle vilja vara lite mer av den pedagog jag är bakom texterna. Att det ska synas att jag faktiskt kan det här med litteraturens påverkan på barn och unga och hur barn fungerar. Framför allt är detta givetvis något jag tänker på när jag skriver recensioner och texter om barnlitteratur, vilket ju är tanken att jag ska försöka skriva än mer om i framtiden. Jag tror mycket av textarbete handlar om just det där att tänka vem jag är när jag skriver istället för att enbart tänka vem jag skriver för. Men det går kanske lite hand i hand? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar