2017-03-07

En medborgare höjd över varje misstanke av Jan Guillou




Efter en mängd personliga tragedier har Carl Hamilton fått tjänsten som chef för säkerhetspolisen. Han befinner sig på många sätt i rampljuset för media och det utnyttjar på sitt eget sätt. Han röjer upp i leden och han ändrar riktning på SÄPOs arbete.
Samtidigt begås det ett antal mord runt om i Sverige, mord på muslimer och som är utförda på väldigt speciella sätt.

Bildresultat för en medborgare höjd över varje misstanke

Det är över 10 år sedan jag läste första boken i den här serien och säkert 5 år sedan jag läste den nionde delen. Varför det har tagit så lång tid att plocka upp 10:e och sista boken är lite av en gåta eftersom jag gillat serien väldigt mycket.
Men tyvärr gillar jag inte den här tionde boken speciellt mycket. För det första är den alldeles för lång och babblig. Och istället för en trevlig spionhistoria, men en smått overklig hjälte ala James Bond får vi här en berättelse som väldigt mycket handlar om politik och läget i Sverige när boken skrevs. Och just det där med politik är ju inte riktigt min grej.
Sen stör jag mig ganska så rejält på språket. Det är ett språk som inte på något sätt hade fått slinka igenom idag och då ska det användas av högt uppsatta politiker. Det är ord som svartskalle bland annat och det sticker i ögonen på mig att läsa det. Det syns att samhället i alla fall har kommit en bit sedan mitten av 90-talet, och det är ju för väl det. Eller så är vi bara mycket mer korrekta i vårt tal i dag men tankarna och åsikterna har väl tyvärr förvärrats.
Handlingen i sig känns också lite för genomskinlig. Jag listade tidigt ut åt vilket håll allt lutade vad gällde mordgåtorna. Kändes lite hafsigt. Visst, författaren ville kanske att det skulle vara ganska så synligt men för mig fungerade det inte riktigt.
En sak som stör mitt läsande kan absolut vara det att det är så länge sedan jag läste senaste boken. Jag hade glömt bort väldigt mycket av den. Ja, i stort sett allt även om jag får vissa minnesbilder medans jag lyssnar. Det är helt enkelt inte bra att dra ut på en serie i över 10 år.
Så tyvärr blir det här inte riktigt en bok för mig. Vilket är väldigt synd. Men nu har jag i alla fall läst den och känner mig ändå väldigt tillfreds med det. Frågan är nu bara om jag ska fortsätta men de "nya" böckerna som kom ganska så långt efteråt.

En medborgare höjd över varje misstanke får 2/5 i betyg av mig.

Boken finns att köpa hos Adlibris & Bokus & Cdon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar