2017-07-23

Frågor jag fått om förintelsen av Heidi Fried



Heidi Fried var bara tonåring då hon under slutet av Andra världskriget hamnade i koncentrationsläger. Hon spenderade ett år av sitt liv i fångenskap under de mest avskyvärda förhållanden man kan tänka sig, men kom ut därifrån med livet i behåll och har sedan 80-talet åkt land och rike runt och föreläst om vad som verkligen hände och om varför kunskap är så viktig för att det inte ska få hända igen.

Bildresultat för frågor jag fått om förintelsen

Jag hittade boken på biblioteket och bestämde med en gång att jag ville läsa den. Det är precis som titeln säger ett gäng frågor som hon har fått när hon föreläst och hon går sakligt igenom dem alla. Enligt min mening är den här boken fenomenal. Inte för att man inte har hört historierna innan, och inte för att jag på något sätt gråter ögonen ur mig. Det här är ingen ny kunskap. Jag har läst och både skönlitterära och fackböcker på ämnet tidigare. Det som istället gör den så bra är just den där sakligheter. Det är fakta rakt på utan att hon framställer sig som det offer som hon på alla sätt är. Hon ser på händelserna med klara ögon och vill verkligen visa att vi kan ta lärdom av det som hände så att det inte ska få hända igen. Och just det att hon är konkret i sina förlag på lärdom gör att jag tar boken på riktigt stort allvar. Här har vi helt klart en dam som vet precis vad hon pratar om. Hon har inte bara egna erfarenheter, hon är påläst. Och vad de anledningarna så är den här boken fenomenal.

Boken får 5/5 i betyg av mig.

Boken finns att köpa hos Adlibris & Bokus & Cdon.

2 kommentarer:

  1. Den boken är jag väldigt nyfiken på. Den verkar intressant.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker absolut att du ska ta och läsa den.

      Radera