2017-09-25

Tematrio - Starka känslor

Oj vad det var länge sedan jag deltog i en tematrio, men idag har jag hör och häpna lite tid över. Äntligen börjar det fungera att maken i alla fall får söva Elin och då hinner jag samla vuxenpoäng som att betala räkningar, men jag får också möjlighet att blogga lite vilket jag verkligen inte haft tid till den senaste tiden.
Den här veckan vill Lyran att vi:

Berätta om tre böcker som innehåller och/eller väcker starka känslor hos dig!

1. The Hate U Give av Angie Thomas måste få vara med på den här listan. Okej, jag har redan skrivit om den en gång idag men jag lär tjata ögonen ur er med den boken den närmsta tiden. Och starka känslor kan man minst sagt snacka om. Ilska och sorg är väl känslorna som dominerar men även glädje mitt i allt det mörka.

2. Nästa bok lär ju inte direkt komma som en överraskning, men känslornas mästare måste ju ändå vara Fredrik Backman. Den bok av hans som förmodligen väcker allra mest känslor måste nog ändå vara Björnstad. Frustrationen och ilskan i den boken går definitivt att ta på.

3. Den tredje boken jag väljer får nog blir Harry Potter and the Order of the Phoenix av J. K Rowling. För helt ärligt tror jag inte att jag någon annan gång stött på en karaktär som jag tycker så vansinnigt illa om som professor Umbridge. Sen är ju ilska ett rätt genomgående tema i just den femte Harry Potter-boken så det passar ju ganska så utmärkt. Men Umbridge - jag får rysningar bara jag tänker på henne.

20 kommentarer:

  1. Håller med. Professor Umbridge gillar vi inte!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, hon är otäck på ett alldeles speciellt sätt.

      Radera
  2. Jag kommer inte ihåg Proffessor Umbridge får nog bli omläsning snart.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja om du lyckas glömma Umbridge så är det nog omläsningsdags :P

      Radera
  3. har inte läst någon av dessa, men blir lite sugen på Angie Thomas

    SvaraRadera
  4. Jag har fortfarande inte läst Björnstad...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är så bra så den bara måste du läsa.

      Radera
  5. Det finns många känslor i alla böckerna om Harry Potter

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja visst finns det massor av känslor, men inte påtagligt som i femte boken tycker jag. I alla fall när det kommer till ilskan. Den strömmar ut ur sidorna.

      Radera
  6. Harry Potter är den enda jag läst av böckerna i din trio.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag var på väg att skriva att då har du ju i alla fall läst det bästa, men det kan jag ändå inte riktigt göra. Femte boken är inte min favorit i serien och de andra båda böckerna är riktigt, riktigt bra. Så det får nog bli en delad första plats på alla tre.

      Radera
  7. Tror alla hatade Umbridge mer än någon annan karaktär i HP :D

    SvaraRadera
  8. Backman skriver fantastiska böcker. Björnstad och uppföljaren står och väntar i min bokhylla.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Enligt min mening är han Sveriges bästa författare just för tillfället. Det är så makalöst bra det han skriver.

      Radera
  9. Umbridge är en så härligt ryslig karaktär! Backman är mycket känslor, det håller jag med om - lite för mycket ibland för min smak...

    SvaraRadera
    Svar
    1. För mig är Umbridge inte ens lite härligt ryslig, hon är bara hemsk. Jag ryser när jag tänker på henne :P

      Radera
  10. Umbridge är verkligen fruktansvärd! Imelda Staunton spelar henne så bra i filmerna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja författaren gör verkligen rollen väldigt bra. Jag såg henne i någon annan film för ett litet tag sedan och där spelade hon god, men jag klarade inte av henne ändå. Då har man verkligen lyckats gestalta en karaktär bra.

      Radera