2018-05-02

Sanningen om Alice av Kathrine Webb



Rachel har mist hela sin familj och står nu ensam kvar i världen. När då Richard Weekes friar till henne så tackar hon ja trots att hon inte hyser några varmare känslor för honom. Men livet som gift blir inte riktigt som hon tänkt sig. Hon får bland annat agera hålldam till Jonathan Alleyn som befinner sig på gränsen till galenskap efter att ha varit delaktig i kriget och efter att ha förlorat sin älskade Alice.
Vi får också följa Starling som jobbar i det Alleynska hushållet. Starling som var som en syster till den försvunna Alice och som är övertygad om att Jonathan bär skulden till hennes försvinnande och till hennes död. Hon gör sitt bästa för att förgifta Jonathans liv så mycket hon bara kan.



Nu är den här boken äntligen läst. Boken som jag haft påbörjat i närmare två år utan att komma längre än till sida 100. Trots det har boken fått stå kvar i bokhyllan för efter att ha läst En sång från havet av samma författare hade jag på känn att jag skulle gilla den. Och det var ju en himla tur att den inte rök i en rensning för det här är en riktigt bra bok. Kanske inte fullt lika bra som En sång från havet men det är en suggestiv berättelse som sakta men säkert får läsaren att både knyta an till karaktärerna och att lista ut vad det är för en hemlighet som ligger bakom Alice försvinnande. När man tittar på omslaget och läser början av boken kan man tro att det är en relativt lättsam historia men när man väl är fast i berättelsen lär man sig att så inte alls är fallet. Det är snarare så att det är mörkt och hemskt och otäckt. Och det är just det som är bokens styrka, den där opålitligheten. Jag kan mot slutet inte lägga ifrån mig boken och de sista 100 sidorna läste jag på en enda dag vilket är väldigt ovanligt för mig för tillfället.
Så jag är väldigt glad att jag nu har läst boken och det visade sig trots allt vara nära på en riktigt fem poängare. Har ni inte läst något av Kathrine Webb tidigare och vill ha något oförutsägbart och mörkt så tycker jag absolut att ni ska spana in hennes författarskap. Jag ska se om jag inte kan få tag på ytterligare en bok av henne och läsa snart. För det här kan bara fortsätta att vara bra.

Sanningen om Alice får 4+/5 i betyg av mig.

Tack Historiska media för recensionsexemplaret.

Boken finns att köpa hos Adlibris & Bokus & Cdon.

2 kommentarer: